מהי אנדוסקופיה קונפוקאלית?

אנדוסקופיה קונפוקאלית זו טכנולוגיה רפואית שנועדה לסקר בצורה מתקדמת אזורים שונים במערכת העיכול. מדובר בבדיקהמהי אנדוסקופיה קונפוקאלית? שנותנת שיקוף ברזולוציה גבוהה של אזורים, תאים ומבנים נוספים במערכת העיכול וברירית. הבדיקה יכולה לאפשר זיהוי נקודות המתאימות לנטילת ביופסיה, לצורך השגת מידע נוסף, לפי הצורך. טכנולוגייה זאת עושה שימוש במכשירים אופטיים ובלייזר, על מנת לזהות שינויים ברירית או בתאי מערכת העיכול השונים. המועמדים לבדיקה כזאת הם מטופלים שנצפו אצלם ראיות לאפשרות של תאים שעברו שינויים אך עדיין אינם סרטניים במובהק. תוך כדי מהלך הבדיקה, ניתן לבצע את הביופסיה, מאזורים החשודים.

תצוגה אופטית בזמן אמת – זה מה שקורה בבדיקת אנדוסקופיה קונפוקאלית

במהלך בדיקת אנדוסקופיה קונפוקאלית מתקבלת תמונה בזמן אמת, של אזורים במעי הגס, בוושט ועוד. ניתן לזהות מחלות דלקתיות, לאתר פוליפים ולבחון שינויים שונים אשר עלולים להעיד על קיום מחלות או שינויים טרום סרטניים. מכיוון שסימנים אפשריים לגידול מופיעים רבות בתאי רירית, זוהי דרך יעילה לזהות מחלות בשלבים מוקדמים ביותר. כך ניתן להציע למטופלים טיפול בשלב מוקדם, עם סיכויי החלמה וריפוי מיטביים. בנוסף, בדיקה זו מאפשרת לבחור את הנקודות האופטימליות לנטילת ביופסיה (כלומר אין צורך בכמה בדיקות חוזרות ונשנות, כפי שהיה קורה ללא אנדוסקופיה קונפוקאלית).

כיצד טכנולוגיית הלייזר מספקת אינדיקציה רפואית?

בדיקה זו יכולה להתאים לנבדקים שסובלים מתסמינים שונים הקשורים במערכת העיכול, חולי קוליטיס, תסמינים שונים בוושט או בדרכי המרה. כאשר מטופל מקבל הפניה לבדיקה, המטרה היא להיעזר בלייזר על מנת לספק אינדיקציה רפואית בזמן אמת, בזכות מאפיין של החזרת האור. ידוע כי הקרנת לייזר בעוצמה לא גבוהה הפוגע ברקמה מביא להחזרה מסוימת של אור. בבדיקה ממקדים את הלייזר לנקודה רצויה ולעומק הרקמה שבו מעוניינים. החזרת האור מבעד לצמצם זעיר יוצר הדמיה מיקרוסקופית של הרקמה, ברזולוציה גבוהה, עם תמונה אופקית ורוחבית. אך על מנת שהתמונה שתתקבל תהיה ברורה בצורה מספקת נדרש שימוש בחומרי ניגוד בזמן הבדיקה.

את השימוש בלייזר לביצוע סריקה עמוקה וזיהוי שינויים ברמה התאית ניתן לשלב בכל מיני בדיקות אנדוסקופיות מקובלות. לפני התהליך עצמו, מזריקים למטופל/ת חומר שנקרא פלואורסצאין. זהו חומר הניגוד שהוזכר. חומר הניגוד ניתן דרך הווריד, בעירוי, ולאחר מכן מכניסים לגוף הנבדק מעין צנתר שתפקידו להקרין את הלייזר לרקמה הרצויה. המערכת מוכנסת בעזרת האנדוסקופ וכאשר מגיעים לרקמת הרירית, מועברת התמונה בסקירה מקיפה. על פי התוצאות מחליטים מהיכן ליטול דגימה לבדיקות נוספות בהמשך.

מהו היתרון של אנדוסקופיה קונפוקאלית בהשוואה אנדוסקופיה רגילה?

אנדוסקופיה קונפוקאלית הינה בדיקה שמתבססת על אנדוסקופיה רגילה, תוך שיפורים מסוימים. האנדוסקופ הוא למעשה צינור של סיבי זכוכית, דק למדי. הוא מאפשר לרופא להביט לתוך הקיבה ולמערכת העיכול על מנת לאסוף מידע קליני, לסקור את הרירית, לזהות פוליפים וליטול ביופסיות.

בדיקה מסוג זה ידועה בכך שיכולה לזהות כשלים או ליקויים בפעילות הלבלב, לבדוק את הכבד, לראות מקרוב את בלוטות הלימפה, בדיקת המעי הגס, כיס המרה ועוד. אנדוסקופיה מרחיבה בדיקות וותיקות יותר כגון סקירת MRI, CT, אולטרסאונד ואחרות, כאשר נדרשת הסתכלות מעמיקה יותר. הבדיקה תורמת לזיהוי תהליכים דלקתיים, תהליכים טרום סרטניים וכן יכולה לזהות את רמת ההתפשטות של גידול, בקרב חולים מאובחנים.

אנדוסקופיה קונפוקאלית, שהיא טכניקת בדיקה חדשנית ביותר, מספקת תובנות המבוססות על תצפית מעמיקה הרבה יותר מכפי שניתן לקבל בבדיקת אנדוסקופיה שגרתית וותיקה יותר. הרזולוציה הרבה יותר גבוהה וניתן לקבל מידע בזמן אמת וללא עיכוב. מיקרוסקופ הלייזר יכול לספק ממצאים שבעבר הצריכו ניתוח מעבדתי על בסיס דגימות ביולוגיות.

מקורות ולקריאה נוספת:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4707318/
https://www.uptodate.com/contents/confocal-laser-endomicroscopy-and-endocytoscopy

דילוג לתוכן