מחלות נפוצות של דרכי העיכול בילדים

זיהום בדרכי העיכול

זיהום בדרכי העיכול נפוץ מאוד בילדים ובמבוגרים כאחד. זיהומים כאלו יכולים להופיע על רקע נגיפי (וירלי), חיידקי או בגלל זיהום בטפילים (פרזיטים).

זיהומים רבים בדרכי העיכול מופיעים לאחר אכילה של מזונות מזוהמים, שנקשרים לעיתים למחוללים ספציפיים (אורז, מיונז, בשר שהתקלקל וכדומה). זיהום בדרכי העיכול יכול להיות מלווה ביציאות דמיות, ואז הוא מכונה דיזנטריה.

הזיהומים הנגיפיים והחיידקים חולפים לרוב תוך מספר ימים ללא צורך בטיפול כלשהו. לעיתים רחוקות בלבד יש צורך בטיפול אנטיביוטי כנגד מחוללים חיידקיים (למשל: חיידק השיגלה). זיהום בפרזיטים מצריך טיפול תרופתי, וניתן לאבחן אותו באמצעות בדיקת צואה (מזהים ביציים ופרזיטים תחת המיקרוסקופ).

תולעים

תולעים במערכת העיכול שכיחים בגילאים הצעירים. התולעים הנפוצות נודדות במערכת העיכול, מדבקת בעקבות חוסר שמירה מספק על הגינה, וגורמות לגרד וגירוי מציקים. התולעים נוטות לצאת מפי הטבעת בשעות הלילה, ולהטיל את הביצים באזור זה.

הילדים מתעוררים בלילה, ומתלוננים על גרד ואי נוחות בפי הטבעת ואזור איברי המין. הטיפול בתולעים פשוט למדי, וכולל טיפול תרופתי בשני מועדים סמוכים. שמירה נכונה על הגינה ושטיפת ידיים יכולים למנוע את ההדבקה בתולעים במקרים רבים.

רפלוקס

רפלוקס מתאר עלייה של תוכן חומצי מהקיבה אל הוושט ומעבר לו. רפלוקס נפוץ מאוד בגילאי הינקות. כמעט כל התינוקות פולטים – תוצאה של עליית האוכל במעלה מערכת העיכול, לאור אי בשלות מלאה של מערכת הסוגרים בוושט.

עלייה של תוכן קיבה חומצי רב יכולה להפריע לתינוק, ולגרום לו לאי שקט ניכר. כאשר תינוק פולט כמויות מרובות של מזון – אך הוא לא מגלה עצבנות יתרה ועולה במשקל כנדרש, אין צורך בטיפול כלשהו. תינוק הסובל מרפלוקס חמור, חוסר שקט, ועלייה בלתי מספקת במשקל יכול להיעזר בטיפול תרופתי כנגד חומציות בקיבה.

תסמונת המעי הרגיז וכאב בטן פונקציונאלי

תסמונת המעי הרגיז היא מחלה נפוצה מאוד בילדים ובמבוגרים באחד. בתסמונת זו מופיעים שינויים בהרגלי היציאות – שלשול או עצירות, המלווים לעיתים קרובות בכאבי בטן. בדיקות רפואיות לא מגלות הפרעה כלשהי במערכת העיכול, ובדיקות הדם תקינות (ללא אנמיה או מדדי דלקת מוחשים).

מחלה זו קרובה מאוד למחלה אחרת, כאב בטן פונקציונלי, שבו מופיעים כאבי בטן, ללא רקע פתולוגי ברור (ולכן הכינוי: פונקציונלי). לא ברורה הסיבה למחלת המעי הרגיז ולכאב בטן פונקציונאלי, אבל ילדים הסובלים מהם יכולים להתלונן על כאבים  (כאב בטן פונקציונלי) לעיתים תכופות, להפסיד ימי לימודים, ואורח חייהם יכול להיפגע.

משערים שבמחלות אלו קיים גם מרכיב נפשי, שיכול להחמיר את הסימפטומים המופיעים במחלה. הטיפול הוא בעיקרו סימפטומטי ותמיכתי.

אלרגיה לחלב פרה

אלרגיה לחלב פרה נובעת מתגובה אימונולוגית בלתי תקינה של הגוף כנגד מרכיבים חלבוניים בחלב. אצל הילדים הסובלים ממחלה זו מופיע דם בצואה, שנובע מנזק לרירית המעי כתוצאה מהתגובה האלרגית.

לילדים הסובלים מאלרגיה לחלב מומלץ לצרוך תחליפי חלב המבוססים על סויה, ובמקרים קשים תחליפים מפורקים למרכיבים בסיסיים, שאינם מעוררים את התגובה החיסונית הבלתי תקינה. אלרגיה  זו נוטה להיעלם עם ההתבגרות של התינוק.

אי סבילות ללקטוז

אי סבילות ללקטוז מופיעה בגילאים מבוגרים יותר בילדות (בהשוואה לאלרגיה לחלב), והיא מופיעה כתוצאה ממחסור באנזים המפרק את סוכר החלב, לקטוז, במעי. החסר היחסי באנזים מביא להפרעה בעיכול, כאבי בטן, גזים ותחושת נפיחות ואי נוחות בטנית.

אי סבילות ללקטוז אינה תגובה אלרגית או אימונולוגית של הגוף. מחלה זו נפוצה מאוד באוכלוסייה, והיא הופכת לשכיחה יותר עם הגיל. ניתן לאבחן אי סבילות ללקטוז על ידי מבחן נשיפה, אבל לרוב מומלץ ניסיון של הגבלת מוצרי החלב בדיאטה.

חולים הסובלים מאי סבילות משמעותית ומעוניינים לצרוך מוצרי חלב יכולים ליטול תחליף של האנזים המפרק, שנקרא לקטזין.

מחלת מעי דלקתית

מחלת מעי דלקתית (IBD – Inflammatory bowel disease) היא מחלה חמורה שיכולה לפגוע בכל חלקי מערכת העיכול. מחלה זו כללת שני תתי סוגים: מחלת דלקת המעי הכיבית (Ulcerative colitis) ומחלת קרוהן (Crohn's disease).

המחלות מביאות לפגיעה בדופן מערכת העיכול, על רקע גרומים בלתי ידועים (משערים שיש במחלה מרכיב של פעילות בלתי תקינה של מערכת החיסון). הילדים החולים במחלת מעי דלקתית מתלוננים על שלשול דמי ממושך, ירידה במשקל והפרעה בגדילה. הטיפול כולל מגוון רחב של תרופות שמטרתן לדכא את הפעילות של מערכת החיסון.

מחלת צליאק

מחלת הצליאק (בעברית: דגנת או כרסת) היא מחלה אוטואימונית נפוצה באוכלוסייה. מעריכים ששכיחותה מגיעה עד ל – 1%. במחלה זו מתגלה פעילות בלתי תקינה של מערכת החיסון כנגד גלוטן, המרכיב החלבוני שנמצא בלחם ובמרבית הדגנים.

כתוצאה מהתגובה האימונולוגית נפגעת מערכת העיכול – בייחוד המעי הדק. הילדים הסובלים מצליאק מתלוננים על כאבי בטן, הפרעה בגדילה, שלשולים והפרעות הורמונאליות שונות.

אבחנה של מחלת צליאק נעשית באמצעות גילוי של הנוגדנים הבלתי תקינים בדמו של הילד החולה, עם אישור האבחנה בבדיקה אנדוסקופיה של המעי הדק (התריסריון) uנטילת דגימות רקמה.

הטיפול במחלה הוא הפסקה מוחלטת של גלוטן בדיאטה. הילדים נדרשים להימנע מלחם ומוצריו. לדיאטה קפדנית זו יכולות להיות משמעויות רבות מאוד לגביי הילד ומשפחתו – בהיבט הרפואי, הנפשי והחברתי כאחד.

היצרות השוער

היצרות השוער (Pyloric stenosis) היא מחלה המופיעה בילדים בגיל מספר שבועות, ובה מתעבה השריר הסוגר את מוצא הקיבה. התעבות זו מביאה להיצרות של המעבר במערכת העיכול בין הקיבה לתריסריון הילדים סובלים מהפרעה בעיכול המזון, ולאחר זמן מופעיות הקאות חזקות, קשתיות, בגלל הקושי במעבר של המזון בקיבה.

המחלה שכיחה יותר בבנים בכורים, מסיבות שאינן ברורות. הטיפול במחלה כולל ניתוח פשוט, שנועד להגדיל את מעבר המזון ולהפחית את לחץ השריר על מוצא הקיבה.

דילוג לתוכן