סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס הוא אחת המחלות השכיחות במערכת העיכול, הפוגעת באנשים רבים. סרטן המעי הגס מתחיל בדרך כלל בצורת פוליפ קטן, אשר צומח מרירית המעי הגס ועלול להתפתח לגידול ממאיר.

רוב הפוליפים הם שפירים בתחילת דרכם, ולכן גילוי מוקדם של הפוליפים והסרתם חשוב מאוד במחלה זו. אי לכך, כיום מומלץ לבצע בדיקות סקר תקופתיות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, על מנת לזהות את המחלה בשלב מוקדם ולטפל בה לפני שמופיעים סיבוכים.

בשלבים הראשונים של המחלה, סרטן המעי הגס לא גורם לסימנים משמעותיים, והפוליפים יכולים לצמוח בתוך המעי מבלי שנרגיש בכך. בשלבים מאוחרים יותר, המחלה יכולה להתבטא בשינויים בהרגלי המעיים או בדימום אך ללא סימנים דרמטיים. ולכן, מכיוון שסימני המחלה אינם משמעותיים (בעיקר בשלבים הראשונים שלה) חשוב מאוד לבצע את בדיקות הסקר, ולאבחן את המחלה בשלב מוקדם מספיק שיאפשר טיפול.

בדיקות אבחנה לסרטן המעי הגס

לאחר שעולה חשד מתוצאות בדיקות דם המראות על אנמיה מחוסר ברזל, מופיעים סימנים או שרוצים לעשות בדיקות סקר לאבחנה מוקדמת של המחלה, ניתן לבצע מספר בדיקות:

  • קולונוסקופיה – הבדיקה האבחנתית היעילה ביותר לסרטן המעי הגס. בבדיקה זו מוכנס סיב אופטי ובקצהו מצלמה דרך פי הטבעת אל המעי הגס. במהלך הבדיקה מסתכלים באמצעות המצלמה על דופן המעי הגס במטרה לזהות פוליפים או מבנים חשודים אחרים. במידה וזוהה פוליפ במהלך הבדיקה, מוציאים אותו באמצעות מכשירים מיוחדים ושולחים אותו אל המעבדה לבדיקה פתולוגית. בדרך זו מסירים את הפוליפ ומונעים ממנו להמשיך להתפתח ומשיגים זיהוי פתולוגי של הפוליפ במטרה לאבחן האם הוא שפיר או ממאיר. בהתאם לתוצאות המעבדה מחליטים על המשך הטיפול ועל המועד הבא בו יש לבצע בדיקת סקר. חשוב לציין שבדיקת הקולונוסקופיה אינה בדיקה נעימה, מתבצעת תחת טשטוש ודורש הכנה מוקדמת הכוללת את ריקון המעיים, ולכן מטופלים רבים לא אוהבים לבצע אותה.
  • בדיקת דם סמוי בצואה – בדיקה פחות אבחנתית מהקולונוסקופיה, אשר מאפשרת לזהות שרידי דם בצואה. במידה והבדיקה חיובית, יש חשד לדימום ומבצעים קולונוסקופיה על מנת לזהות את מקוד הדימום, אשר הוא בדרך כלל פוליפ מדמם. למרות שבדיקה דם סמוי בצואה יותר פשוטה מהקולונוסקופיה, היא אינה מספיק אבחנתית ובכל מקרה דורשת ביצוע קולונוסקופיה במידה ומופיעה תוצאה חיובית. יש לציין שתוצאה חיובית יכולה להופיע גם בלי קשר לדימום (כמו לאחר אכילת סוגי מזון שונים), ותוצאה שלילית יכולה להופיע למרות דימום במקרים שונים, ולכן בדיקה זו נחשבת פחות יעילה.

מניעת סרטן המעי הגס

הדרך הטובה ביותר למנוע תמותה מסרטן המעי הגס היא הקפדה על בדיקות סקר לגילוי מוקדם של המחלה. מכיוון שגילוי מוקדם של המחלה עוזר להסרת הפוליפים בזמן ומאפשר טיפול לפני שהחלה התמרה ממאירה, הגילוי המוקדם חשוב ביותר בשיפור סיכויי ההישרדות של החולים. כמו כן, סרטן המעי הגס לא גורם להופעת סימנים שונים בשלבים המוקדמים של המחלה, ולכן חשוב מאוד לעקוב אחריו ולזהות את המחלה בשלב מספיק מוקדם.

בדיקה הסקר האבחנתית והיעילה ביותר היא קולונוסקופיה, אשר מומלצת לכל אדם מעל גיל 50. במידה וקיימים גורמים סיכון (כמו היסטוריה משפחתית), ימליצו הרופאים לבצע את בדיקות הסקר בשלב מוקדם יותר. הקולונוסקופיה היא בדיקת הסקר הפופולארית ביותר מכיוון שהיא הכי אמינה, וגם מאפשרת להסיר את הפוליפים החשודים במהלך הבדיקה.

מלבד הקולונוסקופיה, ניתן גם לבצע בדיקות דם סמוי אחת לשנה, ובמידה והתוצאה חיובית יש לשקול האם לבצע קולונוסקופיה או בדיקה אחרת.

דילוג לתוכן