תסמונת המעי הרגיז

תסמונת המעי הרגיז היא תסמונת נפוצה אשר פוגעת במעי הגס, וגורמת לגזים, כאבי בטן, תחושת נפיחות, עצירות ושלשול. הסימנים של תסמונת המעי הרגיז אינם ספציפיים ומשתנים מאדם לאדם ומופיעים בתקופות שונות, ולכן האבחנה של תסמונת זו אינה קלה.

למרות הסימנים הקשים והפגיעה החמורה באיכות החיים, תסמונת המעי הרגיז אינה גורמת לנזק קבוע למעי הגס ולא פוגעת בתוחלת החיים.

סימני תסמונת המעי הרגיז הם מצב נשלט, ורוב החולים לומדים לשלוט בתסמינים של התסמונת לאחר תקופה מסויימת ולהתמודד עם המצב בצורה טובה. ברוב המקרים השליטה בתסמינים מתבצעת על ידי התאמת התזונה, שינויים באורח החיים ושליטה בסטרס, ובסופו של דבר מספר החולים המושפעים משמעותית מהמצב קטן ביותר.

הסימנים של תסמונת המעי הרגיז

הסימנים של תסמונת המעי הרגיז משתנים בין אדם אחד לשנים, וכוללים סימנים לא ספציפיים שדומים מאוד לסוגים של מחלות דרכי עיכול אחרות. עצמת הסימנים משתנה בין סימנים קלים לסימנים קשים ביותר שמונעים בעילות תקינה.

כמו כן, סימני המחלה לא מגיבים היטב לדרכי טיפול בתסמונת המעי הרגיז דרך טיפול תרופתי תרופתי, ולא מוקלים על ידי דרכים טיפוליות רבות. אצל רוב האנשים, תסמונת המעי הרגיז הוא מצב כרוני, והם נאלצים להתמודד עם סימני המחלה לאורך כל חייהם. הסימנים העיקריים הם:

  • כאבי בטן – הסימן המשמעותי ביותר של תסמונת המעי הרגיז הם כאבי בטן קשים מאוד. פעמים רבות, כאבי הבטן והסימנים הנלווים מונעים מהחולים להגיע לעבודה ולהיות פעילים בצורה תקינה.
  • נפיחות וגזים – אחת התלונות הנפוצות אצל אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז היא גזים רבים המלווים בתחושת נפיחות. במקרים רבים מלווה לכך תחושת מלאות והרגשה כללית רעה מאוד.
  • שלשולים או עצירות – אצל אנשים רבים הסובלים מהתסמונת, מופיעים שלשולים או עצירות. ניתן להגיד שסימני תסמונת המעי הרגיז כוללים הפרעה בפעילות מעיים, שיכולה להתבטא לעתים כעצירות ולעתים כשלשול.

מה גורם לתסמונת המעי הרגיז?

הגורם לתסמונת המעי הרגיז אינו ידוע, והסיבה להופעת התסמינים השונים נשארת בגדר תעלומה. קיימים מספר גורמים שמובילים להתפתחות התסמונת:

  • קונטרקיטליות של השריר החלק במעי – באופן כללי, הסיבה העיקרית להופעת הסימנים היא שינויים בתנועת הפריסטלטיקה – תנועת הכיווץ וההרפיה של שרירי המעי. אצל אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז, כיווץ המעיים יכול להיות גדול יותר, דבר המגביר את תחושת הכאב.
  • סף רגישות עצבי נמוך – אצל אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז סף הרגישות העצבי נמוך. כתוצאה, המעיים מגיבים בהתכווצות גדולה יותר והופעת הכאב מורגשת בצורה דרמטית יותר.

מלבד השינויים הפיזיולוגים הגורמים להופעת תסמונת המעי הרגיז, קיימים מספר טריגרים המובילים להופעת הסימפטומים ולהחמרתם. אלה הגורמים שמומלץ להימנע מהם על מנת להפחית את כמות הסימפטומים ואת עצמתם:

  • סוגי מזון – סימנים של תסמונת המעי הרגיז מוחמרים על ידי סוגי מזון שונים, כמו לדוגמא חלב, שוקולד או אלכוהול. כמו כן, קיימים אנשים הרגישים לפירות וירקות ולסוגי מזון נוספים. ולכן, כל אדם הסובל מהתסמונת צריך להבין איזה מזון גורם לו לאי נוחות ולהפסיק לצרוך אותו.
  • סטרס – רוב הסובלים מתסמונת המעי הרגיז מתלוננים על החמרת הסימנים בזמן תקופות של מתח נפשי. במקרים רבים השינויים בחומרת הסימפטומים מוחמרים ומוקלים גם במהלך היום בהתאם למידת הסטרס, וכך לדוגמא קיימים אנשים שמדווחים על כאב ונפיחות רבים אשר מוחמרים בשעות העבודה ונחלשים לאחר שחוזרים הביתה.
  • הורמונים – שינויים הורמונליים מחמירים את תסמיני תסמונת המעי הרגיז, ונשים רבות מקשרות את ההחמרה בסימני תסמונת המעי הרגיז סביב המחזור החודשי.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

אירידיולוגיה לאבחון מחלות מעיים – לאבחן את מצב המעיים דרך העיניים

דילוג לתוכן