המעי הרגיז – תזונה נכונה

אם אתם חווים כאבי בטן ונפיחות לעתים קרובות מאוד, שינויים בהרגלי היציאות ותחושת כבדות בבטן, ייתכן שאתם סובלים ממעי רגיז. הגורמים למעי רגיז עדיין אינם ברורים דיים, אולם קיימות מספר תיאוריות המנסות להסביר את התסמונת, בעיקר רגישויות יתר של מערכת העיכול על רקע גנטי. החדשות הטובות הן שאם אתם סובלים מתסמונת המעי הרגיז – תזונה נכונה ומאוזנת עשויה להקל עליכם. אז איך עושים את זה נכון, ממה כדאי להימנע ועם מי להתייעץ? בואו נתחיל!

הכל קשור לתזונה

כפי שבטח הבנתם, לתזונה שלנו יש השפעה מהותית על התנהגות מערכת העיכול בכלל ועל המעי בפרט. בכל הקשור לתסמונת המעי הרגיז – תזונה נכונה היא המפתח להקלה על התסמינים. כאשר אנו סובלים ממעי רגיז, מאכלים מסוימים עשויים לגרום להחמרת התסמינים, בעוד שאחרים עשויים להקל עליהם ואף לסייע לריפוי התסמונת. לכן, חשוב לזהות אילו מאכלים משפיעים לטובה על המעי שלנו ואילו מאכלים דווקא מחמירים את המצב הבריאותי של המעי.

איך לדעת אם אני סובל מתסמונת המעי הרגיז?

לפני שאנחנו קופצים לתפריט נוקשה ועורכים יומן מאכלים יומי, כדאי לאבחן את המצב במדויק ולקבוע האם באמת מדובר בתסמונת המעי הרגיז. ככלל, תמיד עדיף לראות איש מקצוע – רופא משפחה, מומחה גסטרואנטרולוגיה או מישהו מומחה למערכת העיכול – שכן הוא יוכל לאבחן אתכם באופן מקצועי.

בשביל ההתחלה – שאלו את עצמכם את השאלות האלו: האם אתם סובלים נפיחות או אי נעימות בבטן התחתונה במשך מספר ימים ברצף, כמה פעמים בחודש? האתם אתם חווים שינויים בהרגלי היציאות בשירותים? אם עניתם בחיוב, כדאי ללכת להיבדק.

מעוניינים לקבל פרטים נוספים על מעי רגיז – תזונה נכונה? מוזמנים לפנות אליי.

לפרטים ויצירת קשר: 074-7690918

ממה כדאי להימנע?

במידה ואתם בטוחים שאתם סובלים מתסמונת המעי הרגיז – תזונה נכונה ומותאמת אישית היא הדבר הראשון שאתם צריכים לחשוב עליו.

ובכן, כדאי מאוד להימנע ממאכלים שנחשבים פחות ידידותיים למערכת העיכול – כמו למשל מאכלים עתירי סוכר ושומן, מאכלים חריפים או מתובלים מאוד וכן כל מה שמכיל חומציות גבוהה, כמו עגבניות או חצילים.

אלכוהול, למשל, יכול להיות בעייתי מאוד- שכן הוא ״חורך״ את דרכי העיכול ועשוי להחמיר את המצב. מאכלים מטוגנים ושומניים גם כן צריכים לצאת מהתפריט שלכם.

במילים אחרות, פחות מזון מהיר, מעובד, שמן, מטוגן וחומצי.

אז מה כן אני יכול לאכול?

מה כן אפשר לאכול כדי להקל על התסמינים? בעיקר מאכלים ידידותיים לקיבה, כמו למשל מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים. למי מכם שמכיר, דיאטה ים תיכונית עשויה להיות טובה מאוד למי שסובל מתסמונת המעי הרגיז – תזונה עשירה בפירות וירקות (לא עגבניות!), דגנים מלאים, אגוזים ושמן זית, הוכיחה את עצמה פעמים רבות כמקלה ומסייעת במקרה של תסמונת המעי הרגיז.

כמו כן, מומלץ לצרוך מאכלים בעלי תכולה נמוכה של FODMAPs:

אורז, גזר, בטטה ובננות נחשבים לקלים לעיכול וידידותיים יותר למעי. אפשר לשלב גם צריכה של מאכלים פרוביוטיים כמו יוגורט עיזים וקימצ'י – זה יעזור מאוד לתמוך במערכת העיכול ובפלורת חיידקי המעיים שלכם.

כמו כן, חשוב להגביר צריכת נוזלים מים וחליטות טבעיות ברמה מספקת, בין 2-3 ליטר ליום.

עוד כמה טיפים והמלצות לתזונה מאוזנת

אם אתם רוצים שהתזונה שלכם תהיה מאוזנת וטובה יותר – ההמלצה היא לתכנן את הארוחות שלכם מראש, (אפילו באופן שבועי) ולעקוב אחרי תגובות הגוף למאכלים השונים. שמתם לב שמאכלים מסוימים מרגיעים את המעי ואחרים מחמירים את המצב? בינגו! אתם יודעים מה לעשות.

דרך מומלצת לעשות את זה היא באמצעות כתיבת יומן תזונה. התייעצות עם תזונאי יכולה לעזור בהתאמת תוכנית תזונתית מותאמת אישית.

זה הזמן להתחיל

אם אתם סובלים מתסמונת המעי הרגיז, דעו לכם שזו לא גזירת גורל! ניתן להקל על התסמינים באמצעות תזונה מאוזנת, וזה הזמן שלכם להתחיל את התהליך שיקל וירפא את המעי שלכם. שמרו על ההמלצות במאמר הזה, ואם תצטרכו סיוע פרטני – אתם יודעים לאן לפנות. בהצלחה!

דילוג לתוכן