כיב קיבה – אולקוס

הקיבה הינה חד האיברים החשובים ביותר בגופו של האדם. אחד מכל עשרה אנשים עלול לסבול מכיב בקיבה או בתריסריון- מחלה אשר נוצרת בקיבה ויכולה לגרום לכאבים רבים. כיום, ניתן לאבחן את גורם המחלה, לנטרלו ולהביא לשיפור משמעותי באיכות חייו של החולה.

הקיבה הינה התחנה השלישית בתהליך העיכול, מיד לאחר הפה והוושט. המזון שאנו אוכלים שוהה בקיבה אשר דואגת לפרקו ולהעבירו הלאה אל התריסריון. מראה הקיבה כשק שרירי בצורת אגס הממוקם בחלל הבטן מתחת לסרעפת. ניתן לחלק את הקיבה לחמישה חלקים: הפתח הלבבי (במקום בו חודרת הוושט אל הקיבה), פונדוס, גוף הקיבה, פילורי ופילורוס- המקום דרכו יוצא המזון אשר התעכל.

המזון הנכנס לקיבה עובר תהליך עיכול באמצעות מיצי עיכול חומציים ביותר כמו חומצה הידרוכלורית ואנזימים מעכלים כפפסין אותם מפרישה הקיבה. הקיבה עצמה מצופה בתאים המתחדשים במהירות וכך אינה נפגעת מן החומצות החזקות.

מהו כיב קיבה?

כיב הינו פצע או נגע הנוצר בדופן הקיבה או בתריסריון. שכיחותה של המחלה גבוהה מאוד- מדי שנה מאובחנים 4 מליון מקרים חדשים של כיב קיבה. מחלה זו יכולה להתפתח בכל גיל, אולם היא נחשבת נדירה בקרב בני נוער וילדים. כיבי התריסריון שכיחים יותר בקרב גברים בטווח הגילאים 30-50 ואילו בקרב נשים נפוץ יותר למצוא כיבי קיבה בעיקר לאחר גיל 60.

הגורמים לאולקוס

כיב קיבה נוצר כאשר מנגנוני ההגנה הקיימים בדופן הקיבה או התריסריון נפגעים ואין מה שיגן על הקיבה עצמה מפני חומציותה. מחקרים אחרונים מצאו כי הגורם העיקרי להיווצרות כיב קיבה, ברוב המקרים, הינו חיידק ממשפחת הליקובקטר אשר מסוגל לשרוד את רמת החומציות הקיימת בקיבה.

ההליקובקטר הינו חיידק בעל מבנה ספירלי הנמצא בקיבה של כל אחד. ברב המקרים נוכחותו אינה מזיקה אולם בקרב חלק מבני האדם הוא עשוי לגרום לדלקות וכיבים. כמו כן נמצא כי סגנון חיים לקוי הכולל עישון, אלכוהול וקפאין עלולים להוביל להיווצרותה של המחלה.

תסמינים

התסמינים השכיחים ביותר הינם תחושת צריבה בחלל הבטן, באזור שבין עצם החזה לטבור. לעיתים קרובות מדווחים החולים על הופעת הכאב בין הארוחות או בשעות הבוקר המוקדמות. הכאב נע בין מספר דקות למספר שעות, אכילה או נטילת סותרי חומצה יכולים להקל על הכאב הצורב.

מקרים חמורים של קיב קיבה יתכנו תסמיני בחילות, הקאות, ירידה בתאבון ובמשקל ולעיתים דימום מהכיב. לא בכל המקרים ניתן למצוא את עקבותיו של הדם בצואה- חולים אלה יחושו עייפות וחולשה מרובים אך בחלק מן המקרים כן יופיע דם בצואה או בקיא.

בדיקה ואיבחון

כיב קיבה ניתן לאבחן על ידי בדיקות אנדוסקופיות, צילומי רנטגן ובדיקות ספציפיות למציאת חיידק ההליקובקטר, המבוצעות במכוני גסטרו. במידה ואובחן מצב של כיב בקיבה או בתריסריון יש לאשר או לשלול את הימצאותו של החיידק הליקובקטר פילורי.

הכחדת החיידק יכולה להביא לריפוי הכיב. את נוכחות החיידק ניתן למצוא על ידי בדיקות נשימה, בדיקות דם ודגימות ריקמה הנלקחות מן הקיבה.

טיפול בכיבי קיבה

ניתן לטפל בכיב קיבה ותריסריון באמצעות תרופות הסותרות חומצה כולל סותרי חומצה ותרופות המגנות על השכבה הרירית. במקרה של זיהום בהליקובקטר פילורי משלבים בטיפול גם אנטיביוטיקה.

במקרים בהם אין תגובה לטיפול התרופתי או כאשר מתפתחים סיבוכים, יש צורך בהתערבות כירורגית. ניתוח לטיפול בכיב קיבה נחשב ליעיל מאוד הן בטיפול בכיבים והן במניעת סיבוכים עתידיים, עם זאת לניתוח יכולות להיות תופעות לוואי. עישון יכול להחמיר את מצב הכיבים ולמנוע את יעילות הטיפולים. תזונה נכונה ומתאימה יכולה לסייע בהקלה על הכאבים.

לסיכום, קיב קיבה או תריסריון יכולים לגרום לבעיות רפואיות וכאבים חמורים אך ניתנים לאיבחון ולטיפול.

דילוג לתוכן