גסטריטיס – דלקת קיבה

הקיבה מייצרת אנזימים וחומצות המסייעות לתהליך העיכול של המזון. אצל מרבית האנשים דופן הקיבה מחזיק מעמד מפני החומציות החזקה אותה היא מייצרת. עם זאת לעיתים, גורמת רפידת הקיבה לגירויים ודלקות כאשר גסטריטיס הינה אחת מהן.

גסטריטיס (Gastritis) הינה שם כולל לכל דלקות הקיבה המתפתחות באזור רפידת הקיבה. לקיבה ארבע שכבות: השכבה הפנימית (הרירית), השכבה התת רירית, שכבת השרירים והשכבה החיצונית המורכבת מקרום חזק הנקרא נסיובית. כל אלו נועדו להגן על הקיבה מפני חומציותה הגבוהה. אך לעיתים, מסיבות שונות, מפתחת רפידת הקיבה דלקות וגירויים כמו הגסטריטיס.

סוגי גסטריטיס והגורם להיווצרותה

סיבות שונות גורמות להיווצרות סוגי הגסטריטיס:

  • גסטריטיס חיידקית-  דלקת הנובעת בדרך כלל כתוצאה מן החיידק הליקובקטור פילורי אשר מסוגל לשרוד בקיבה למרות חומציותה.
  • גסטריטיס שמדחק חריף- נחשב לסוג הדלקת החמור ביותר הנובע כתוצאה ממחלה או פציעה קשה. הטראומה הנגרמת לגוף גורמת לדלקת בדופן הקיבה.
  • גסטריטיס איכולית כרונית- עלולה להיווצר כתוצאה מחומרים גורמי גירוי כמו תרופות או אלכוהול בכמויות גדולות. סוג דלקת זו עלול לגרום לדימום או לכיבים בקיבה.
  • גסטריטיס נגיפית או פטרייתית- יכולה להתפתח בקרב אנשים בעלי מערכת חיסון חשה או החולים לאורך זמן רב.
  • גסטריטיס אאוסינופילית- עלולה להופיע כתוצאה מתגובה אלרגית. תאי דם לבנים (אאוסינופילים) מצטברים בקיבה וגורמים לדלקות.
  • גסטריטיס ניוונית- דלקת הנוצרת כתוצאה מתקיפת נוגדנים אשר גורמים לקיבה להיעשות דקה מאוד וכתוצאה מכך היא מאבדת תאים רבים המייצרים חומצה ואינזימים.
  • גסטריטיס תא פלסמה- נוצרת כתוצאה מהצטברות תאי פלסמה בדופן הקיבה או באברים הסמוכים לה.

סימפטומים של גסטריטיס

גסטריטיס יכולה להיווצר באיטיות לאורך שנים או להופיע באופן פתאומי ללא כל סימפטומים. בחלק מן המקרים המחלה יכולה להוביל לכיבים ואף לסרטן בקיבה אולם ברוב המקרים זוהי אינה מחלה רצינית ובעזרת טיפול נכון יכולה להשתפר.

הסימפטומים כוללים בין היתר: תחושת "כרסום" או כאב שורף בבטן העליונה, בחילה, אובדן תאבון, גיהוקים או נפיחות בבטן, תחושת מלאות בבטן עליונה לאחר אכילה ולאובדן משקל. לעיתים עלולה המחלה ליצור דימום בקיבה הגורם להקאה דמית או לצואה שחורה.

אבחון ומניעה גסטריטיס

בכדי לאבחן גסטריטיס ניתן לבצע מספר בדיקות כגון: בדיקות דם, מבחן נשיפה, בדיקת צואה, בדיקת גסטרוסקופיה וצילום רנטגן של מערכת העיכול העליונה. אבחון מוקדם יכול להעלות את רמת יעילות הטיפול ולשפר את היכולת להתמודד עימה.

ניתן למנוע את היוצרות המחלה על ידי מספר הרגלים בריאותיים:

  • אכילה נכונה במנות קטנות המחולקות לאורך כל היום ולהימנע ממאכלים חריפים ושומניים המגרים את הקיבה.
  • להימנע משתיית אלכוהול.
  • להפסיק לעשן.
  • לא ליטול משככי כאבים כמו אספירין העלולים לגרום לדלקות בקיבה.
  • שמירה על פעילות גופנית קבועה המסייעת לעיכול.

טיפול בגסטריטיס

1. טיפול קונבנציונלי- הטיפול העיקרי בקסטריטיס הינו מתן אנטיביוטיקה אשר מסייעת להעלמת הסימפטומים של המחלה. אולם לאחר תקופת זמן חוזרים הסימפטומים ומופיעים שוב בצורה חמורה יותר. הסיבה לכך הינה האנטיביוטיקה אשר הורגת ביחד עם החיידקים המזיקים גם את החיידקים הטובים ובכך מסייעת להתפתחות חיידק ההליקובקטר פילורי הידוע כגורם לדלקות וכיבים בקיבה.

2. טיפול טבעי- טיפול בצמחי מרפא הדואגים להרוס את החיידקים המזיקים אך לא פוגעים במערכת החיסונית של הגוף ובמערכת העיכול. הטיפול משלב גם תזונה נכונה וצמחי מרפא לשיקום רירית הקיבה וכן גם טיפולים משלימים כמו דיקור סיני ושיאצו.

לסיכום, גסטריטיס הינה דלקת של הקיבה העלולה להיווצר כתוצאה מסיבות שונות והניתנת לטיפול באמצעות אנטיביוטיקה ורפואה משלימה.

דילוג לתוכן