כל מה שחשוב לדעת על אי ספיקת כבד

הכבד הוא אחד האיברים החשובים ביותר בגופנו. מדובר ברקמה שמהווה "בית חרושת" לייצור ופירוק של חלבונים בגוף. החלבונים הם אחד המרכיבים החשובים ביותר שבונים את מי שאנחנו.

חלבונים נמצאים בכל איבר וכל רקמה, הם אחראיים על האצה של תהליכים בגוף שבלעדיהם סביר להניח שהיינו מתים. כמו כן, החלבונים מתפקדים כהורמונים, קולטנים ומרכיבים בדופן התא.

ייצור לקוי או פירוק לא תקין של חלבונים הוא עדות לבעיה בתפקודי הכבד. כאשר התפקודים מידרדרים לרמה מסוימת, המצב נקרא "אי ספיקת כבד". מדובר במצב חירום רפואי שיש לפעול בהקדם על מנת לתקנו, אחרת הוא עלול להוביל למוות.

על הכבד

הכבד ממוקם בצידו הימני של הגוף מתחת לכלוב הצלעות ושוקל בממוצע 1.5 ק"ג. הכבד מחולק מבחינה פונקציונאלית ואנטומית לשתי אונות שתפקודן אינו תלוי האחת בשנייה. מסיבה זו, ניתן לכרות אונה אחת של כבד ולהמשיך לחיות כרגיל.

יתרה מכך- הכבד הוא אחד האיברים היחידים בגוף שיש לו יכולת רגנרציה כמעט מלאה – אונת כבד יכולה לצמוח לגודל של כבד שלם. מסיבה זו ניתן לתרום אונת כבד מתורם חי.

פרט להיותו "בית חרושת לחלבונים" בכבד קיימת מערכת מורכבת מאוד שמטרתה היא לנטרל רעלים. הדם שמגיע ממערכת העיכול עובר בראש ובראשונה דרך הכבד. הכבד לוקח מדם זה את החומרים הדרושים לו לצורך בניית חלבונים ובמקביל מנקה ומסנן את הדם מרעלים שנכנסו דרך מערכת העיכול – כך מתבצע גם פירוק של תרופות.

הכבד אחראי גם לייצור הורמונים, פירוק של תאי דם אדומים שהזדקנו ואחסון של סוכרים בצורת גליקוגן וכן אחסון של שומנים.

אי ספיקת כבד- מהי?

מדובר בתסמונת קשה שיכולה להתפתח באופן איטי לאורך מספר שנים או באופן פתאומי וסוער. המחלה נוצרת לאחר שתפקודי הכבד נפגעו בצורה משמעותית וחלק גדול ממנו נהרס בצורה בלתי הפיכה.

הרס זה מכונה גם "צירוזיס" או בעברית "שחמת" והוא מתאר מצב בו תאי הכבד התקינים הוחלפו ברקמת צלקת אשר איננה מתפקדת.

הסימנים של אי ספיקת כבד נובעים מהרס תפקודי הכבד והבולטים שבהם כוללים:

  • צהבת – הופעה של גוון צהוב בעיקר בעור ובלובן של העיניים. נובעת מהצטברות של חומר בשם בילירובין שאמור להיות מסולק על ידי הכבד.
  • גרד – גרד מתמשך באזורים שונים בגוף. הסיבה לכך איננה ברור לגמרי.
  • הקאה דמית או צואה שחורה – מקורם בדימום בדליות הנמצאות בושט או במעיים כתוצאה מעלייה ביתר לחץ דם בשער הכבד. דימום כבד יכול להיות מסכן חיים.
  • נפיחות בטנית ובצקות ברגליים ובשאר חלקי הגוף – נובעות מעלייה בלחץ דם בשער הכבד ומירידה בייצור חלבונים על ידי הכבד.
  • שינויים באישיות החולה – הפרעות שינה, רעד, בלבול וחוסר הכרה. נובעים מרעלים שמגיעים למוח מכיוון שהכבד לא מצליח לסלק אותם.

מה גורם לאי ספיקת כבד ומה הטיפול?

ככלל, כל מחלה או מצב שפוגע בכבד יכול להוביל בסופו של דבר לאי ספיקת כבד. הגורמים השכיחים ביותר הם:
1. זיהומים – מדובר בעיקר בזיהום בנגיפי צהבת B או C.
2. צריכה מוגברת של אלכוהול.
3. צריכה מופרזת של תרופות כמו פראצטמול (אקמול) – מהווה את הסיבה השכיחה ביותר לאי ספיקת כבד דוהרת.

הטיפול באי ספיקת כבד צריך להיות תחילה בגורם שיצר אותה ובמקביל יש לנסות ולשפר את מצב החולה על ידי תזונה עשירה בחלבונים החסרים, שמירה על לחץ דם תקין בשער הכבד, דיאטה דלת מלח ונטילת תרופות באופן זהיר.

במצב חמור מאוד כאשר רקמת הכבד איננה יכולה להשתקם מומלץ לבצע השתלה של אונת כבר (ראו גם: השתלת כבד). כאמור השתלה כזו יכולה להתבצע גם מתורם חי.

דילוג לתוכן