סרטן כיס המרה

סרטן כיס המרה הינו גידול סרטני המתפתח בכיס המרה או בדרכי המרה. זהו גידול סרטני שכיח יחסית המתפתח בעיקר בגיל 60-70 ושכיחותו עולה בקרב נשים. הטיפול בסרטן כיס המרה יכול להיות כירורגי, הקרנתי או כימותרפי.

כיס המרה צמוד לחלקו התחתון של הכבד בצידה הימני של הבטן. תפקידו לאגור את נוזלי המרה המגיעים מן הכבד. כיס המרה יכול להכיל כ- 50 סמ"ק של מיצי מרה משם הם ממשיכים אל החלק הראשון של המעי הדק- התריסריון להמשך תהליך העיכול. בעת אכילת מזון שומני מתכווץ כיס המרה ומזרים את המיצים אל המעיים.

הסיבות להיווצרות סרטן כיס המרה

עד היום לא ידועה הסיבה הספציפית בגללה נוצר סרטן כיס המרה אך ידוע כי אחוז ניכר מן החולים סבלו בעבר מאבנים בכיס המרה. אנשים הנמצאים ברמת סיכון גבוהה לפתח סרטן כיס המרה הינם בעלי מחלה כרונית זיהומית של המעי או הסובלים ממחלת קרוהן, אנשים בעלי פגמים מולדים בצינור המרה והסובלים מזיהומים.

תסמינים ואבחון המחלה

התסמינים של סרטן כיס המרה כוללים: כאבים בבטן הימנית העליונה, איבוד התאבון, ירידה במשקל, צהבת, חום, התפתחות גוש הניתן למישוש (במקרים מתקדמים של המחלה), הצטברות נוזלים בחלל הבטן (מימת) וחסימת התריסריון.

הבדיקות המאבחנות את סרטן כיס המרה:

  • אולטרסאונד של הבטן-  באמצעות האולטרסאונד לבחון את צינור המרה והאברים הסמוכים אליו כתמונה.
  • CT-  בדיקה המאפשרת צילום תלת מימדי של פנים הגוף.
  • MRI- סריקת הדמיית תהודה מגנטית (MRI) דומה לסריקת ה- CT אך בניגוד אליה עושה שימוש בשדה מגנטי ולא בקרני רטגן. הסריקה מאפשרת בניית חתך רוחבי של הגוף.
  • ERCP- הדמיה אנדוסקופית של דרכי המרה והלבלב מאפשרת לצלם תמונות רנטגן של צינור המרה והלבלב. בזמן הבדיקה ניתן גם לפתוח חסימות בצינור המרה.
  • PTC ואנגיוגרפיה- בדיקות המאפשרות ליצור תמונות רנטגן של צינור המרה.
  • ביופסיה- הסרת דגימה מן הרקמות, או התאים של האזור הנגוע בכיס המרה. את הממצאים בודקים במיקרוסקופ.
  • בדיקת EUS- אולטראסאונד אנדוסקופי המועבר דרך אנדוסקופ והמאפשר צילום תמונות של הלבלב והאברים הסמוכים לו.
  • לפרוטומיה- בדיקה הנעשית בהרדמה מלאה. במהלך הבדיקה מבוצע חתך בבטן דרכו יכול הרופא לאבחן את צינור המרה ואת הרקמה הסובבת אותו. לעיתים מבוצע הליך זה באמצעות מצלמת לפרוסקופ.

שלבי הסרטן

שלב הסרטן נקבע על פי גודלו ומידת התפשטותו מעבר לאיבר המקורי. על פי השלב בו נמצא הסרטן מחליט הרופא על הטיפול המתאים. קיימים מספר שלבים כאשר שלב A1, השלב הראשוני, מאובחן כאשר הסרטן אינו חורג מגבולות כיס המרה ואילו שלב 4 מתאר את התפשטות הסרטן לחלקים מרוחקים בגוף כמו הריאות.

טיפול בסרטן כיס המרה

סוג הטיפול תלוי במצב הבריאות הכללי, במיקום הגידול, בגודלו ובמידת התפשטותו אל מחוץ לכיס המרה.

סוגי טיפול

  • טיפול כירורגי- כריתת כיס המרה ובלוטות הלימפה האזוריות ולעיתים גם כריתה של חלק מן הכבד.
  • טיפול בקרינה- במהלך הטיפול מוקרנת אנרגיה גבוהה אל האזור הנגוע. בעוד הקרניים הורסות את התאים הסרטניים הן גורמות נזק מועט לתאים הבריאים. טיפול זה יכול להיעשות בניפרד או בשילוב עם הטיפול הכירורגי.
  • טיפול כימותרפי- טיפול בזריקות בעלות חומר מיוחד ההורס את התאים הסרטניים. בחלק מן המקרים הטיפול נעשה בזמן הטיפול בקרינה בכדי להגביר את רמת הרגישות של התאים לקרינה.

לסיכום, סרטן כיס המרה הינה מחלת סרטן נפוצה המתפתחת בכיס המרה היכולה להפריע לתהליך העיכול ולגרום לכאבים.

דילוג לתוכן