מחקר קובע: אכילת יוגורט פעמיים בשבוע תפחית את הסיכון לסרטן מעי הגס בקרב גברים

גבר, איך אתה אוהב את היוגורט שלך, נטו יוגורט או עם תוספת פירות? גברים יקרים, אם אתם אוכלים יוגורט באופן קבוע, אתם עושים טוב לגוף שלכם. מחקר רחב היקף מצא לכך סימוכין. ואם אתם לא כל כך מקפידים על אכילת יוגורט, שימו לב לממצאי המחקר. נמצא כי בקרב גברים, מי שאוכל פעמים בשבוע יוגורט מפחית באופן דרסטי את הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס. ואם לא ידעתם, כדאי שתדעו גם את זה, סרטן המעי הגס זו מחלה שיכולה להיות קטלנית. וזהו הסרטן השני בשכיחותו בישראל, לא פחות.

פרוביוטיקה – תועלות רבות לה?מחקר קובע: אכילת יוגורט פעמיים בשבוע תפחית את הסיכון לסרטן מעי הגס בקרב גברים

התועלת שביוגורט ידועה היטב לכל מי שמעודכן בנושא הפרוביוטיקה. סביר להניח שאם אתם מעורים בנושא, לא תופתעו מכך שנמצא כי פרוביוטיקה עוזרת לעיכול. שאותם חיידקים ידידותיים שנמצאים בין השאר ביוגורט יכולים לשפר ולחזק או אוכלוסיית החיידקים שבמעי, שהם חיוניים לבריאות תקינה ואפילו משפיעים על מצב הרוח. וכעת מגיע המחקר שביקש לבדוק האם יש קשר בין צריכת יוגורט לבין התפתחות סרטן המעי הגס.

עד כמה היוגורט באמת מועיל לגברים?

לפני שנסביר את תוצאות המחקר ומה עשו החוקרים, כדאי לציין עובדה שהיא עדיין בגדר תעלומה. המחקר, שכלל עשרות אלפי גברים ונשים מצא כי רק גברים הפיקו תועלת מצריכה קבועה של יוגורט, בעניין של הגנה מפני הסרטן. הסיבה לכך טרם התבררה ומחקרים נוספים ידרשו לתת לכך מענה.

המחקר נערך לאורך שנים רבות והוא כלל מילוי שאלונים תקופתיים בנושאי תזונה, מבדקים בנושאי ניהול אורח החיים וכן ממצאים של בדיקות רפואיות (כדוגמת קולונוסקופיה). החוקרים מצאו כי בקרב כ-15 אחוזים מהגברים התפתחו לאורך שנות המחקר גידולים במעי. הגידולים הללו לא בהכרח מעידים על סרטן וניתן לחלקם לגידולים שפירים וכן לכאלה שהסיכוי שלהם להפוך לממאירים גדול יחסית.

בקרב גברים שהקפידו לאכול פעמים בשבוע יוגורט כלשהו, התפתחו פחות גידולים באופן דרסטי. וכאשר נבדקו סוגי הגידולים ותויגו לכאלה שמצויים בסיכון גבוה להתפתחות סרטן, התועלת הייתה מרובה אפילו יותר. 20 – 25 אחוז פחות גידולים טרום סרטניים לחובבי יוגורט, עד כדי כך התועלת הייתה משמעותית.

 

כיצד פרוביוטיקה מעכבת את סרטן המעי הגס?

חשוב לומר כי מטרת המחקר לא הייתה למצוא בדיוק מהו המרכיב ביוגורט שמסייע לעכב התפתחות של סרטן. עם זאת, מכיוון שהשאלונים והתצפיות כללו את כלל הרגלי התזונה (לרבות צריכת מאכלי חלב אחרים) ככל הנראה הפרוביוטיקה היא זו שעושה את ההבדל. מחקרים עתידיים יוכלו לשפך אור נוסף בעניין זה, אך כרגע יש כמה השערות מובילות.
חיידקי הפרויביוטיקה השונים (ויש הרבה מאוד סוגים מהם) ככל הנראה מנטרלים פעילות של חומרים מסרטנים במעי. ראיות לכך שפעילות החיידקים במעי מעכבת תהליכים דלקתיים ככל הנראה, גם היא בעלת משמעות.

 

האם בדיקות לגילוי סרטן המעי הגס יכולות לסייע?

לא נסיים לפני שנספר כמה דברים על האופן שבו בדיקות לגילוי סרטן המעי הגס יכולות להציל חיים (סיגמואידוסקופיה, למשל). כאמור, זהו הסרטן השני בשכיחותו בארץ אך יש לו מאפיין חשוב אף יותר. במקרים רבים, אין חשים תופעות כלשהן בזמן שהסרטן כבר קיים – לא כאבים, לא דם בצואה ולא שום דבר אחר. אמנם, גילוי דם בצואה עשוי לרמז על בעיה שמביאה לבדיקות נוספות אבל גילוי מאוחר של המחלה הופך אותה לקטלנית באחוזים ניכרים.
בדיקת קולונוסקופיה מומלצת מגיל 50 ואילך ובהמלצת רופא אף לפני כן. במהלך הבדיקה מצלמים את פנים המעי (בדיקה בטשטוש) וניתן לאתר סימנים לגידולים טרום סרטניים ופוליפים. את חלקם ניתן להסיר כבר במהלך הבדיקה עצמה.

 

דילוג לתוכן