אנדוסקופיה כפולת בלון – שיטת אבחון וטיפול מתקדמת

מחלות מעי, דלקתיות או כרוניות, פוגעות במידה רבה באיכות חייו של החולה. בדיקות אבחון יכולות לזהות את אופי המחלה כךאנדוסקופיה כפולת בלון שלאחר מכן יטוו הרופאים את הטיפול המתאים וימליצו על אורח חיים שיסב הקלה משמעותית.
את מחלות המעי השונות, הפיסטולות, נזקים ברקמת המעי וכיוצא בזה, ניתן לזהות בכל מיני שיטות בדיקה מקובלות. מחלות כגון קרוהן או קוליטיס ניתן לזהות באמצעות שילוב של בדיקות דם, תהודה מגנטית, קולונוסקופיה, אנדוסקופיה ועוד. בעת האחרונה, הגיעה ארצה שיטה חדשה, שיכולה לאפשר זיהוי וטיפול במצבים ששיטות אחרות אינן מסוגלות. שיטה זו היא פיתוח של אנדוסקופיה וזוהי אנדוסקופיה כפולת בלון.

מהי אנדוסקופיה? וכיצד היא מסייעת בזיהוי מחלות מעיים?

אנדוסקופיה היא שם כללי לכמה הליכים המבוצעים באמצעות מכשור שנקרא אנדוסקופ. המדובר בצינורית המשולבת סיב אופטי, שנועדה לאפשר בדיקה מעמיקה של אזורים שונים במעי האנושי. הבדיקה כוללת צילום אשר מאפשר לרופאים להבין, ברזולוציה גבוהה, האם המעיים חולים או בריאים. האם הם סובלים מנזק ברירית, היצרות של המעברים, סיבוכים, כלי דם מדממים. התועלת בזיהוי מחלות מעיים נשענת על כך שהתוצאות הן, בחלקן הגדול, ברורות. ניתן לזהות היטב את מצב הושט, המעי הדק, המעי הגס. למרות שהבדיקה כרוכה באי נוחות מסוימת, הרי שסיכוניה נמוכים ותועלתה מרובה.

באילו נסיבות יש צורך בבדיקות אנדוסקופיה בבלון כפול?

כפי שהסברנו, אנדוסקופיה נחשבת לבדיקה יעילה וטובה, בעלת יכולת אבחונית שימושית ביותר. מדוע, אם כן, עלה הצורך בפיתוח של בדיקה מסוג חדש, כלומר אנדוסקופיה בבלון כפול. הסיבה לכך היא גודלו ולמעשה אורכו של המעי. המעי האנושי הוא איבר ארוך ביותר. אורכו מגיע למטרים רבים כך שלבדיקה הרגילה, עשויים להיות אזורים שאינם זמינים לגישה. כאשר מן הנמנע לזהות את מעמקי המעי ונדרך מידע רפואי ואבחוני נוסף, הבדיקה כפולת הבלון תשלים את התמונה. הבדיקה יכולה להגיע לעומק של יותר מ-5 או 6 מטרים לתוך המעי. במידת הצורך, ניתן להשתמש בבדיקה בכניסה דרך הלוע או לחלופין, דרך פי הטבעת. לעתים, לאחר ביצוע בדיקה אחת, יבצעו הרופאים גם בדיקה נוספת, מן הצד השני לצורך השלמת איסוף המידע הקליני.

האם אנדוסקופיה כפולת בלון משמשת אך ורק ככלי אבחוני?

אנדוסקופיה בשיטת הבלון הכפול יכולה להוות לא רק אמצעי אבחוני אלא גם לשמש למטרות טיפול וריפוי. בין היתר:

  • בעזרת השיטה אפשר לזהות פוליפים ואף להסיר גידולים במצבים הראשוניים.
  • בעזרת השיטה ניתן לזהות דימומים (שגורמים לחוסר דם) ולעיתים אף לסגור כלי דם פגומים במעי.
  • ניתן ליזום הליך של הרחבה של אזורי מעי שהפכו לצרים בשל מחלה או דלקת כרונית.
  • אפשרי איסוף של ביופסיה לצורך ניתוח תוצאות במעבדה ובמידת הצורך, אף הסרת חסימות או הוצאת גוף זר.

מה צפוי לפני ולאחר הליך אנדוסקופיה כפולת בלון?

עד כה, בוצעו בישראל כמה מאות הליכי בדיקה בשיטה החדישה, כפולת הבלון. על פי ההערכות, שיטה זו תלך ותתפוס נפח גדול יותר, מבין שיטות האבחון למחלות מעי השונות ותתבסס גם כשיטת טיפול יעילה. לפני קיום הבדיקה, הנבדק או הנבדקת יתבקשו להימצא בצום. יתכן ויהיה צורך להשתמש בחומרים שנועדו לנקות את הקיבה והמעי, כגון חומרים משלשלים. הבדיקה נעשית תחת טשטוש או הרדמה יחסית עמוקים, הכל בהתאם לאופי הפרוצדורה הנדרש. הרופא יסביר על השלכות הטיפול וסיכונים אפשריים אך ככלל, הסיבוכים יחסית נדירים ובמרבית המקרים לאחר הטיפול הנבדקים משוחררים הביתה ללא צורך באשפוז ארוך. עם ניתוח התוצאות יקבלו הנבדקים את פירוט הממצאים בשילוב המלצות להמשך מעקב או טיפול.

 

אולי יעניין אותך גם:

אנדוסקופיה קונפוקאלית – תצוגה אופטית בזמן אמת

דילוג לתוכן