כך אפשר למנוע סיבוכים עקב צליאק

צליאק היא מחלה כרונית שהמקור לה הוא רגישות לחלבון החיטה (גלוטן). אצל חולי צליאק הנחשפים לגלוטן עלולה ליצור דלקת ברירית המעי עם החשיפה לגלוטן. יש דרגות חומרה שונות של צליאק וביטויים שונים של המחלה: אצל חלק מהאנשים המחלה תהיה "שקטה" ברוב הזמן, בעוד אחרים עלולים לסבול מתסמינים לא נעימים דוגמת שלשולים והקאות, ספיגה לקויה של הרכיבים השונים והיווצרות חוסרים תזונתיים עקב כך.

החדשות הרעות עם צליאק הן שמכיוון שמדובר במחלה אוטואימונית שהינה כרונית, היא נטולת מרפא. אנשים הסובלים ממנו עתידים לחוש את התסמינים בעת החשיפה העתידית שלהם לגלוטן, כך שעיקר המאמצים שלהם הם לבצע שינויים תזונתיים על מנת להימנע מאותה חשיפה ומהסיבוכים האפשריים של הצליאק כתוצאה ממנה.

שינוי הרגלי התזונה

תזונה נכונה הינה קריטית עבור חולי צליאק – אנשים הסובלים מצליאק חייבים להיות ערים לכל פריט מזון שהם מכניסים לגופם. הסיבה היא שגם כמויות קטנות של גלוטן עלולות לגרום להם לנזק, כך שההמלצות הנוכחיות מדברות על הימנעות מוחלטת מגלוטן. על רקע העובדה שגלוטן קיים בלא מעט מאכלים שאנחנו צורכים בדרך קבע, כולל מאכלים פופולאריים במיוחד, אין המדובר במשימה פשוטה. אנשים החולים בצליאק נמצאים למעשה במאבק תמידי וחייבים להיות עם האצבע על הדופק בכל רגע נתון.

כיום יש מודעות הולכת וגוברת לצורך להתאים מוצרים לחולי הצליאק, כך שהמשימה מעט פשוטה יותר מאשר בשנים עברו. ביקור בסופרמרקט הקרוב לבית צפוי לחשוף אתכם לשורה ארוכה של מוצרים נטולי גלוטן מכל סוג. פעמים רבות הם גם מסודרים מראש אחד ליד השני, כך שקשה להתבלבל. למרות זאת מומלץ מאוד שלא לקחת דבר כמובן מאליו, אלא לבדוק היטב את הסימון ואת רשימת הרכיבים על גבי המוצרים.

שמירה על איזון, דרך דיאטה המוציאה את הגלוטן מתוך התפריט, יכול למנוע שורה ארוכה של סיבוכים המזוהים עם צליאק שאינו בשליטה. בעיקרו של דבר, מדובר כאן בסיבוכים מטבוליים הנובעים מחוסרים תזונתיים, ביניהם עצירות, שלשולים, ירידה בצפיפות העצם (אוסטיאופורוזיס), סיבוכים במהלך הלידה אצל נשים (למשל עובר קטן בהשוואה לנורמה או ילידת פגים), פגיעה בפוריות של האישה וכן הלאה.

מקרים חמורים אף יותר הם מחלות כרוניות המתפתחות בתנאים של צליאק שאינו בשליטה, ביניהן ניתן למנות לימפומה או סרטן של המעי הדק ומחלות אחרות התוקפות את מערכת העיכול. מחקרים מראים כי חולי צליאק נמצאים בסיכון גבוה יותר למחלות אוטואימוניות שונות.

טיפול תרופתי ושינוי אורח חיים

יש לציין עם זאת שאצל חולים אשר הצליאק המופיע אצלם הוא עמיד, ייתכן שיהיה צורך בטיפול תרופתי. חולים אלו נמצאים במצב מורכב במיוחד, כאשר גם ההימנעות המוחלטת מגלוטן לא אמורה להעלים את תסמיני המחלה שהם סובלים מהם. עבורם נטילה ממושכת של תרופות, בעיקר מהסוג האנטי דלקתי, היא פעמים רבות הפתרון היחידי.

השורה התחתונה היא שלכל אדם חשוב להתאים טיפול על פי דפוסי המחלה המופיעים אצלו, המאפיינים האישיים שלו וכן הלאה. במקרה של התפריט התזונתי, ניתן בהחלט לשקול לעשות זאת באמצעות דיאטנית המתמחה בתחום או גורם רפואי מוסמך אחר. שימו לב שלא מספיק להוציא את המוצרים נטולי הגלוטן מהתפריט, מאחר שחלק מהם כוללים רכיבים חיוניים לגוף: לכן תפריט שאינו מבוקר עלול להביא לחוסרים תזונתיים או אפילו למצב של תת תזונה.

חיוני לא פחות לבצע מעקב אחר המדדים השונים של הגוף, כדי לראות האם הדיאטה והשינויים באורח החיים אכן מוכיחים את עצמם. במקרה של צליאק אין ולא יכולים להיות פתרונות קסם, אבל מתן תשומת לב לבעיה וביצוע ההתאמות הנדרשות צפויים להקל על התסמינים ולמנוע את הסיבוכים המורכבים מאוד של המחלה.

דילוג לתוכן