ביופידבק לטיפול בבעיות במערכת העיכול

ביופידבק היא צורת טיפול, הלקוחה מהרפואה המשלימה, אשר מסייעת למטופל לפקח על תפקודי הגוף השונים לרבות הבעיות המתגלות בו.

כמו כן ניתן להיעזר בביופידבק בכדי לשלוט בכאבים כרוניים. השיטה עצמה מבוססת על קבלת משובים פיסיים ביחס לשינוי התנהגותי.

המטופל מתחבר לחיישנים חשמליים המוצמדים לגוף, ובאמצעות המשוב המתקבל מהם, לומד המטופל לבצע הרפיות, שחרורים ועוד.

הטיפול מבוסס על עקרונות רפואיים המשולבים עם טכנולוגיה חדשנית. למעשה, ביופידבק משלב בין גוף ונפש, ומעביר את אחריות הטיפול למטופלים, באופן מבוקר. בדרך כלל, טיפול זה לא נמצא בסל התרופות, כך שהוא נעשה באופן פרטי.

עם זאת, בעקבות שינויים תדירים, ההמלצה היא כי כדאי לברר על השתתפות קופות החולים בעלות הטיפול.

מדוע לבצע ביופידבק?

ביופידבק יכול לעזור רבות במצבים של עצירות, תסמונת המעי הרגיז (IBS), חוסר שליטה על סוגרים ועוד.

הפנייה לטיפול בביופידבק נעשית, על פי רוב, כאשר הטיפולים הקונבנציונליים לא מצליחים לעזור בפתרון הבעיה. הטיפול בביופידבק הינו נוח מכיוון שהוא אינו חודרני או פולשני, הוא עשוי להפחית את השימוש בטיפולים פרמקולוגים הגורמים לפעמים לתופעות לוואי לא רצויות.

מעבר לכך, הטיפול עשוי לסייע לאנשים אשר לא עומדים בקריטריונים לקבלת התרופות המטיבות, או כאשר התגלה כי לתרופות אלו אין השפעה עליהם.

בכדי להשתמש בביופידבק, יש להאמין בשיטה זו, כך שלא תמיד היא נמצאת כמתאימה לחתך רחב של אוכלוסייה. ההמלצה היא להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי יעילות הטיפול בביופידבק בבעיה הנתונה, ועל פי נתוני החולה.

ביופידבק יכול להיות מוצע גם לילדים, במרפאות המיועדות לכך, בהתאם לבעיה ממנה הם סובלים. טיפול זה נמצא יעיל בקרב ילדים, מכיוון שהם מתחברים לטכנולוגיית המחשבים בעיקר, כאשר היא מתבססת על משחקים ותוכנות ייעודיות אחרות המתאימות לגילם ולהתפתחותם.

הקשר בין תסמונת המעי הרגיז לביופידבק

תסמונת המעי הרגיז (IBS) הולכת ונהיית נפוצה יותר ויותר. על פי ההערכות כ 10%-15% מהאוכלוסייה סובלת מהתסמינים האופייניים. לרוב, התסמונת מופיעה אצל נשים, בגילאי 40-50, אשר מתאפיינת בשלשולים או עצירות, כאבי בטן וברצפת האגן.

היא גורמת לירידה משמעותית באיכות החיים ולסבל, אשר לפעמים אף משתק את המטופלים מפעילויות מסוימות. למעשה תופעה זו אינה מסוכנת, ונגרמת מרגישות מסוימת של מערכת העיכול. יש הקושרים תופעות אלו עם לחצים מחיי היום יום ומצבי התמודדות פסיכולוגיים לא יעילים של המטופל.

כך, תסמונת זו מעידה על תלונות פיסיות, אשר לא בהכרח מגובות בבעיות פיסיות ממשיות. הגורמים לכך יכולים להיות רבים, החל מגורמים גנטיים, דלקות באחד מאיברי העיכול, וכלה במצבים פסיכולוגיים הנובעים מאישיותו של המטופל.

לכן טיפול בביופידבק יכול לסייע לחולים אלה, מכיוון שהוא משלב את הפן הפסיכולוגי עם הפן הפיסי. מחקרים שבדקו את מידת היעילות של הטיפול במצבי תסמונת המעי הרגיז, הוכיחו כי שיטה זו עשויה לסייע לחולים אלה באופן משמעותי.

מהלך הטיפול

מטרת הטיפול תהיה לימוד של הרפיה ודמיון מודרך, בשילוב מודעות לצורכי הגוף ולמשובים המתקבלים ממנו. בתחילת המפגשים תיערך פגישת היכרות, על מנת להבין את הבעיה בגינה פנה המטופל ואת הצורך בעזרה.

סדרת הטיפולים ומשכה תותאם למטופל באופן אישי וספציפי, כך שהוא יוכל לשלוט בגופו וברגשותיו. בדרך כלל נדרשים כ10-20 טיפולים, ולכן טיפול זה דורש התמדה ורצון של המטופלים.

הטיפול בביופידבק משלב גם טיפול פסיכולוגי, בכדי לעלות את רמת המודעות של המטופל לקשר שבין ההתנהגות הנפשית-הפסיכולוגית והתסמינים המקבילים במערכת העיכול.

הטיפולים נעשים על ידי פסיכולוגים המומחים בתחום זה, והוא נמצא יעיל לאורך זמן אף מסייע כנגד הישנות התופעות.

דילוג לתוכן