פיסטולה במערכת העיכול

פיסטולה היא מצב בו מתבצע חיבור פתולוגי בין שני איברים שונים. האיברים העיקריים בהם יכולה להיות פיסטולה עם איברים אחרים הם שלפוחית השתן, הוגינה, הרקטום ולולאות המעי.

קיימים סוגים רבים של פיסטולות, ופיסטולה יכולה להיווצר כחיבור של שתי לולאות מעי, חיבור בין המעי לשלפוחית השתן, בין שלפוחית השתן לוגינה וכו'. מיותר לציין שהחיבור בין הרקמות מבטא מצב פתולוגי קשה ביותר, הגורם לנזק תפקודי חריף ועלול לגרום להופעת סיבוכים.

רוב המקרים של פיסטולה במערכת העיכול מופיעים לאחר סיבוך של ניתוח בטן. מלבד זאת, קיימים מצבים בהם הפיסטולות מתפתחות באופן ספונטני, כתוצאה מדלקת או מחלה בדרכי העיכול.

הפיסטולות גורמות לשינוי משמעותי במהלך החיים ובאיכותם, ובדרך כלל דורשות טיפול מיידי, בגלל סיכון לפתח סיבוכים מסכני חיים.

הגורמים ליצירת הפיסטולה

הסיבה להופעת הפיסטולה אינה תמיד ברורה, אך הופעת פיסטולות שכיחה במקרים הבאים:

  • לאחר ניתוח בטן – בין 65% ל-75% של הפיסטולות במערכת העיכול מופיעות על רקע ניתוח בטן. בדרך כלל מדובר בניתוח לטיפול בסרטן, במחלת מעי דלקתית או כיב פפטי.
  • מחלת מעי דלקתית – אחד הסיבוכים העיקריים של מחלת מעי דלקתית ובמיוחד מחלת קרוהן היא היווצרות פיסטולות במערכת העיכול.
  • דיברטיקולי – כיסים הנוצרים בתוך צינור מערכת העיכול ובעיקר במעי הגס, ויכולים להסתבך ולגרום להופעת פיסטולה.
  • שימוש בקרינה – יכול לגרום לשינויים בתפקוד התאים ולהתפתחות הפיסטולה.
  • מחלות ממאירות – בדרך כלל מחלות ממאירות גניקולוגיות או סרטן הלבלב יכולים לגרום גם להתפתחות פיסטולות.

ההופעה הקלינית של פיסטולות במערכת העיכול

הביטוי של הפיסטולה במערכת העיכול מופיע בהתאם למיקום יצירת הפיסטולה וסוג האיברים המעורבים. סוגי הפיסטולות העיקריים במערכת העיכול והביטוי הקליני שלהם הם:

  • פיסטולה אנטרו-אנטרית – פיסטולה בין שתי לולאות של המעי הדק. החיבור בין הלולאות יוצר מעקף של חלק מהמעי הגס, ובהתאם לאורך המעקף מופיעים הסימנים. במקרה של מעקף קטן, המצב יכול להיות אסימפטומטי ולהתגלות באופן מקרי בזמן בדיקת הדמיה שבוצעה מסיבות אחרות. במקרה שהמעקף גדול, עלולים להופיע סימנים כמו שלשול, כאבי בטן וירידה במשקל.
  • פיסטולה אילאו-סיגמואידית – פיסטולה בין החלק האחרון של המעי הדק (האיליאום) ובין המעי הגס הסיגמואידי. פיסטולה זו עוקפת כמעט את כל המעי הגס, ולכן חולים הסובלים ממנה יסבלו משלשול קשה ביותר מכיוון שהמזון כמעט ולא עובר במעי הגס ולא נספגים נוזלים. מלבד זאת, עלולים להופיע כאבי בטן וירידה משמעותית במשקל.
  • פיסטולה גסטרו-קולית – פיסטולה בין הקיבה למעי הגס. במקרה זה מדלגים על כל המעי הדק, ולכן יש בעיות קשות בספיגת המזון וירידה משמעותית במשקל.
  • פיסטולה אנטרו-וזיקלית או פיסטולה קולו-וזיקלית – פיסטולה בין המעי הדק לשלפוחית השתן. במקרה זה ניתן להבחין בצואה בשתן, בועות אוויר בשתן ודלקות חוזרות במערכת השתן.
  • פיסטולה רקטו-וגינלית או פיסטולה אנו-וגינלית – פיסטולה בין הרקטום או האנוס לוגינה. מתבטאת בכאב במפשעה או מעבר צואה ואוויר דרך הוגינה. הביטוי הקליני במקרה זה מופיע בעיקר כאשר הצואה רכה.

הטיפול בפיסטולה במערכת העיכול

הטיפול בפיסטולה במערכת העיכול מתבצע בהתאם לסוג הפיסטולה והביטוי הקליני שלה. בדרך כלל הטיפול היחיד בפיסטולות הוא טיפול כירורגי, במהלכו מפרידים את האיברים שחוברו ומחזירים את המצב לקדמותו.

אחר הניתוח יש לעקוב אחר המצב ולבדוק שהפיסטולות לא יחזרו. מלבד זאת, חשוב לבצע מעקב תקופתי כאשר מדובר בחולים בסיכון כמו חולי קרוהן, דיברטיקולי או חולים שעברו טיפול כירורגי.

בסך הכל, פיסטולה במערכת העיכול היא מצב קשה ולא נעים, אך אבחנה בזמן וטיפול מהיר יכולים לעזור לטפל בבעיה.

דילוג לתוכן