טיפול פיזיותרפי לרצפת האגן

רצפת האגן, כפי שאפשר להסיק משמה, ממוקמת בחלקו התחתון של האגן – אותו מבנה גרמי בבסיס עמוד השדרה אשר הכרחיטיפול פיזיותרפי לרצפת האגן לביצוע תנועות גופניות, מספק את ההגנה הנדרשת לחלקי מערכת העיכול והרבייה, תורם לייצוב הגוף ועוד. רצפת האגן היא הגורם המרכזי בתפקודו של האגן, אולם תרחיש בו חלה פגיעה ברצפת האגן במרוצת השנים הוא נפוץ בהחלט – במיוחד בקרב נשים, ובעיקר כתוצאה מהריונות ומלידות אשר מביאים לעומסים אדירים, לפגיעה כמו גם כאבים ברצפת האגן. לכן בדרך כלל מייחסים את הבעיה לנשים.

היחלשות וליקויים ברצפת האגן עלולים להביא לתסמינים לא נעימים מגוונים, ביניהם קושי או דליפת צואה, כאבים וחוסר נוחות באגן, קשיי התניידות, כאבים במהלך קיום יחסי מין ועוד. בתנאים האלו ברור מדוע טיפול פיזיותרפי לרצפת האגן, המהווה אופן ההתמודדות העיקרי עם בעיות המופיעות בה, מקבל חשיבות מכרעת ונעשה בדרך כלל כקו טיפולי ראשון בבעיה.

זה מתחיל באבחון מקיף של חומרת המצב

לכל תכנית של טיפולי פיזיותרפיה ברצפת האגן עשוי להיות אופי שונה, כפי שנרחיב בהמשך. אולם המכנה המשותף לרוב הטיפולים הוא שהם מיועדים לחזק את שרירי רצפת האגן, שהם בדרך כלל ה"אשמים" העיקריים בהיחלשות ובתפקוד הלקוי של האגן כולו. חיזוק השרירים האלו אינו שונה במהות המרכזית שלו מאשר חיזוק שרירים מקבילים אחרים בגוף, כלומר, הבסיס העיקרי הוא תוכנית טיפולים המורכבת ממניפולציות גופניות שתפקידן לכווץ ולשחרר את השרירים בהתאם לצורך. מה שחשוב לא פחות הוא שהטיפולים עשויים להחזיר לאדם את יכולת השליטה על האזור, אשר אובדן שלה מסביר חלק גדול מהתסמינים המורכבים שציינו קודם לכן.

התוכנית נפתחת כמעט תמיד באבחון מקיף, אתגר מסוים על רקע העובדה שנדרשת כאן בחינה של איבר פנימי (ומוצנע במיוחד). האבחון מבוסס בחלק הארי של המקרים על תשאול לגבי התסמינים המופיעים אצל אותו אדם, בדיקה גופנית הכוללת בדיקת יציבות ובחינת מידת התנועתיות של האדם, בדיקה ידנית (מישוש) של רצפת האגן, בדיקה באמצעות מכשיר ביופידבק המאפשר ללמוד על אופן פעולתם של השרירים ולעיתים גם שימוש באמצעי הדמיה מתקדמים לצורך קבלת תמונה רפואית כוללת.

כיצד מבוצעים טיפולי פיזיותרפיה לחיזוק רצפת האגן?

טיפולי פיזיותרפיה לרצפת האגן כוללת קודם כל תרגילים אשר אמורים לחזק את אותם שרירים, ולעיתים גם שרירים אחרים שעשויים להשפיע על תפקוד רצפת האגן או אפילו התפקוד הכללי של האדם.
עוד כולל הטיפול הדרכה והכוונה לגבי האופן הנכון בו מומלץ להפעיל נכון את השרירים באזור, בטח אם לוקחים בחשבון את הנזק שכבר נגרם להם. לכן טיפול פיזיותרפי צפוי לכלול תרגילים נקודתיים, אך גם הסברים ותרגול של האופן בו רצוי לבצע מטלות בסיסיות בשגרת היום-יום ופעולות הנעשות בשגרה.

 פיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן, אבל לא רק…

חשוב להדגיש שלמרות שטיפולי הפיזיותרפיה הם שמקבלים בדרך כלל את מירב תשומת הלב במאבק שלנו לשיפור מצב רצפת האגן, זהו אינו הכלי הטיפולי היחידי בו נעשה כיום שימוש, כאשר פעמים רבות אפילו משלבים בצורה ישירה בין פיזיותרפיה לכלים אחרים. כך למשל ניתן לשלב גירויים חשמליים או טיפולים בשיטת הפידבק, ובכוחו של שילוב מוצלח לשפר את יעילות הטיפול הכוללני פלאים.

בכל מקרה, חשוב לבנות תוכנית טיפולים אישית עבור כל גבר ואישה הזקוקים לחיזוק של רצפת האגן שלהם. המעקב הוא חלק בלתי נפרד בתהליך. באמצעותו אפשר לראות האם תוכנית הטיפולים הנוכחית אכן מעניקה את הסיוע הנדרש ובאיזה אופן. אם התוצאות אינן משביעות רצון, אפשר לחשוב על שינויים כאלו או אחרים בתוכנית הטיפולים.

לקריאה נוספת
What is Pelvic Floor Physiotherapy?
Why Going to Pelvic Floor Therapy Transformed my Life – Healthline
Physiotherapy First for Pelvic Floor Dysfunction – Urology News

דילוג לתוכן