ניתוח כיס מרה

כיס המרה אוגר את מיצי המרה ועוזר למערכת העיכול לבצע את תפקידה. הימצאות אבנים בכיס המרה עלולה לגרום לכאבים, לדלקות, לזיהומים וללא טיפול אף למוות. הטיפול המומלץ במקרים אלו הינו שילוב בין מתן אנטיביוטיקה וניתוח להסרת כיס המרה.

כיס המרה תפקידו לקלוט את מיצי המרה אותם מפריש הכבד ובכך לסייע לתהליך העיכול. מיצי המרה מכילים חומרים כמו שומנים, כולסטרול, מלחים וסידן העלולים, בחלק מן המקרים, להתגבש ולהפוך לגושים גדולים- אלו הן אבני כיס המרה.

אבני המרה עלולות לגרום לחסימה של דרכי המרה וכך מיצי המרה לא יכולים לעבור מן הכבד אל כיס המרה וממנו אל התריסריון להמשך תהליך העיכול. מצב זה עלול לגרום להתנפחות של כיס המרה ולכאבים עזים. ללא טיפול המצב עלול להחמיר ואף לגרום לדלקת המסכנת את חיי המטופל.

איתור אבנים בכיס המרה

האבנים בכיס המרה גורמות לכאבים חזקים מאוד בצידו הימני של הגוף המופיעים בעיקר לאחר הארוחה. הכאבים יכלים להימשך בין דקות עד לכמה ימים והם מלווים לרוב בבחילות, הקאות, חום גבוה וצמרמורות.

הכאבים יכולים להקרין גם לכתף ימין ולגב. בהופעת תסמינים אלו מומלץ לעבור בדיקות רפואיות בכדי לשלול או לאבחן הימצאות של אבנים בכיס המרה. הבדיקה היעילה ביותר הינה בדיקת האולטרה סאונד.

מהלך הניתוח

ברוב הפעמים ממליצים הרופאים על ניתוח כריתת כיס המרה כפתרון מיידי לבעיות השונות הנוצרות בכיס המרה וזאת משום שתהליך העיכול אינו נפגע בצורה משמעותית עקב הסרתו.

במקרים מועטים ניתן להפחית את הכאבים על ידי תפריט יומי מיוחד אך זהו מהלך המביא לדחיית הניתוח ולא עוזר במניעתו. שיטת הניתוח הנפוצה ביותר כיום נקראת "שיטה זעיר פולשנית" או ניתוח לפרוסקופי. בשיטה זו מבצעים 3-4 חתכים זעירים בבטן דרכם ניתן להחדיר את כלי הניתוח ומצלמת וידאו זעירה.

תוכן המצלמה מוקרן על מוניטור גדול באמצעותו שולט המנתח על כל הנעשה. כך מתאפשר ניתוח שאינו משאיר צלקת גדולה כמו שהיה נהוג בעבר.

יתרונותיו של הניתוח הלפרוסקופי

ניתוח כיס מרה בשיטה הלפרוסקופית נחשב לניתוח המתקדם ביותר בתחום הרפואה. למרות שהניתוח נעשה בהרדמה מלאה ההתאוששות ממנו מהירה ומאפשרת שיחרור לאחר 24 שעות וחזרה לשיגרה מלאה כעבור שיבעה עד עשרה ימים.

במקרים של כאבים ניתן ליטול משככי כאבים. יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם תועדף על ידי הרופאים שיטת הניתוח הישנה והסרת כיס המרה תתבצע על ידי ניתוח פתוח, במיוחד כאשר יש חשש לממאירות.

הכנה לניתוח

במרבית המקרים לפני הניתוח ינתן למטופל טיפול אנטיביוטי מתאים, על מנת להפחית את כמות הדלקת המקומית ואת הסכנה מזיהום. לפני הניתוח יבוצעו בדיקות דם על מנת לבדוק ספירת דם, כימיה בדם, תפקודי קרישה, תפקודי כבד וכליה ורמת בילירובין.

בדיקות נוספות לפני הניתוח יכולות לכלול צילום בטן ריק (בכדי לשלול נקב של כיס המרה), אולטרסאונד, מיפוי דרכי המרה ו-CT. יש לצום 8 שעות לפני הניתוח ולהיוועץ עם הרופא איזה תרופות יש להפסיק ליטול ומתי.

סיכונים

  • סיכונים כלליים- זיהום בפצע הניתוח, דימום, צלקות וסיכוני הרדמה כמו תגובות אלרגיות, התכווצויות שרירים, כאבי ראש וירידה בלחץ הדם.
  • סיכונים ספציפיים- במקרים נדירים תיתכן פגיעה בכבד או במעי עקב הסמיכות לאזור העלולים לגרום לדלקת כימית של קרום הצפק או פגיעה בסרעפת. כמו כן תיתכן אלרגיה לחומר הניגוד העלולה לגרום לאי ספיקת כליות.

לסיכום, ניתוח כיס מרה נחשב לניתוח היעיל והנפוץ ביותר מבין ניתוחי הבטן וההחלמה ממנו מהירה.

דילוג לתוכן