מהו כאב בטן פונקציונלי?

כאבי בטן נחשבים לתלונה שכיחה ביותר בקרב ילדים בדגש על ילדים בגילאי בית הספר. למעשה עשרה עד חמישה עשר אחוזים מקרב הילדים בגילאים ארבע עד שש עשרה מתלוננים על כאבי בטן באופן שבועי ולעתים אף על בסיס יומיומי.

לעיתים כאבי הבטן מופיעים כתוצאה ממחלות במערכת העיכול כמו למשל דלקת כרונית במעי או זיהום ויראלי אך במקרים לא מעטים לא ניתן לאתר את המקור לכאבים בשום צורה. במידה והילד סובל מכאבי בטן שחוזרים ומופיעים שוב ושוב כאשר בכל הבדיקות שנעשו לו לא נמצא ולו גורם אחד שיש בו כדי להסביר את הכאב, נהוג לכנות את הכאב כפונקציונאלי. מדובר על מצב שיכול לעורר תסכול רב הן בקרב הילד והן בקרב הוריו בעיקר בשל תחושת חוסר האונים.

עם זאת, בקרב שלושים עד חמישים אחוז מכלל הילדים שסובלים מכאב בטן פונקציונלי חלה השתפרות ספונטנית משמעותית בחומרת התסמינים תוך שבועיים עד שישה שבועות מהאבחנה.

כאב בטן פונקציונלי לרוב מתרחש בשל תגובתיות מוגזמת ולא פרופורציונאלית לפעילות המעיים או כתגובה למצבי מתח ולחץ נפשיים.

איבחון כאב בטן פונקציונלי

את האבחנה של כאב הבטן הפונקציונלי מבצעים על ידי שלילה של הגורמים השונים שיכולים להתבטא בכאבי בטן. כך למשל הרופא המטפל מבצע לרוב בדיקה פיזית במהלכה הוא מנסה לאתר נפיחות שתעיד על הגדלה של התריסריון או על חסימה במעיים.

במידה ובמישוש לא מורגש דבר חריג לרוב הילד יעבור בדיקות דם בהן יחפשו עלייה במדדי הדלקת וכן יבוצעו בדיקות צואה ושתן על מנת לשלול זיהום אפשרי.

במקרים חמורים במיוחד יבוצעו בדיקות הדמיה כגון אולטרסאונד בטן וישנם ילדים שעוברים אפילו בדיקת קולונוסקופיה. במידה וכל הבדיקות העלו חרס ניתן לקבוע כי מדובר על כאב בטן פונקציונלי.

תסמינים של כאב פונקציונלי

כאב בטן פונקציונלי לרוב לא יופיע בילדים מתחת לגיל ארבע שנים. כמו כן הכאב לרוב ממוקד וממוקם באזור הטבור.

ההתקפים של הכאב לא נמשכים יותר משעה ולעתים לכאב הבטן נלווים גם תופעות כגון עייפות, בחילות וסחרחורות. הילדים שסובלים מכאב בטן פונקציונלי לא יחוו עלייה בטמפרטורת הגוף, לא ירדו במשקל ולא יחוו ירידה בתיאבון.

כמו כן, בניגוד לילדים שסובלים מכאבי בטן על רקע של מחלות מסוימות הילדים שסובלים מכאב בטן פונקציונלי לא יתעוררו משנתם כתוצאה מהכאב, לא יסבלו מצריבה בעת מתן שתן ולא יסבלו מהקאות.

כיצד ניתן לטפל בילד הסובל מכאב בטן פונקציונלי?

מאחר והגורמים למחלה הם לרוב נפשיים, לעתים ניתן להתחיל בטיפול פסיכולוגי או לנסות לאתר באופן עצמאי את מקור החרדה, המתח או הלחץ הנפשי שהילד נתון בו ולנטרל אותו.

חשוב מאוד לזכור כי כאב הבטן הפונקציונלי הוא כאב אמיתי ולא כאב מומצא. לפיכך הוא מסב לילד פגיעה משמעותית באיכות החיים ואין להתעלם ממנו או לפטור אותו בתואנה שמדובר על כאב דמיוני. יש להסביר לילד שהכאב הוא זמני ולהקפיד על כך שלא יפגע בשגרת חייו.

למרות שאין טיפול תרופתי שמיועד להפחתה במידת הכאב, לרוב ניתן להקל על התסמינים על ידי הגדלה של כמות הסיבים בתזונה ועל ידי מתן של פרוביוטיקה שמסייעת לשיפור בפעילות המעיים.

בנוסף לכל זה מומלץ לנסות ולהבין אילו מזונות גורמים להופעה של כאבי הבטן ולהפחית את הצריכה שלהם במידת האפשר. לרוב מדובר על מוצרי חלב, על מיצי פירות ועוד.

באופן כללי יש לדאוג לכך שהילד יצרוך את הארוחות שלו בשעות קבועות, שלא יימנע מפעילות גופנית ושיישן מספיק שעות במהלך הלילה.

דילוג לתוכן