מהו ניתוח קיצור קיבה?

ניתוחים לקיצור קיבה, הנקראים גם ניתוחים בריאטריים הם ניתוחים מסוגים שונים בעזרתם מבצעים התערבות במערכת העיכול על מנת לגרום לירידה במשקל.

בעזרת ניתוחים אלה, משנים את מערכת העיכול מבחינה אנטומית כך שספיגת המזון לא תתבצע כראוי והמטופלים ירדו במשקל במהירות. בהתאם לסוג הניתוח, המטופלים יורדים בחודשים שלאחר הניתוח עשרות קילוגרמים ויכולים לחזור למשקל סביר.

יתרה מכך, ניתוחים לקיצור קיבה הוכחו על ידי מחקרים רבים כטיפול יעיל ביותר לעצירת התקדמות מחלת הסוכרת, ולכן מומלצים כיום כטיפול לחולי סוכרת מסוג 2 הסובלים מעודף משקל קיצוני.

למי מתאים ניתוח לקיצור קיבה

ניתוח לקיצור קיבה מתאים לאנשים הסובלים מהשמנת יתר קשה, אשר אינם מצליחים לרדת במשקל בצורה טובה על ידי תזונה ופעילות גופנית ומתחילים לפתח מחלות רקע מסכנות חיים כמו סוכרת ויתר לחץ דם.

כיום ידוע שההשמנה מעלה את הסיכון למחלות רבות, ובין היתר להתקפי לב, שבץ מוחי ומחלות נוספות המושפעות מהמשקל העודף. על מנת לקבוע את רמת עודף המשקל משתמשים במדד הנקרא BMI (משקל חלקי הגובה בריבוע), והשמנת יתר חולנית המתאימה לניתוחים בריאטרים מוגדרת על פי רוב הרופאים כ-35 ומעלה.

הסיכון שבניתוח לקיצור קיבה

בדומה לכל ניתוח, גם ניתוח לקיצור קיבה כולל סיבוכים כמו זיהומים ודימומים, ומלבד זאת הוא בעל סיכון מוגבר לסיבוכים במהלך ההרדמה, בעיקר מכיוון שמדובר במטופלים עם מחלות רקע שונות.

אך הבעיה החשובה ביותר לאחר הניתוח לקיצור הקיבה היא המעקב התזונתי שלאחריו, ועל פי סוג הניתוח יש להקפיד על תזונה מתאימה ושימוש בתוספי תזונה במידה הצורך, וזאת על מנת להימנע ממצב של חסרים תזונתיים המופיעים לאחר ההתערבות האנטומית במערכת העיכול.

איך ניתוח לקיצור קיבה גורם לירידה במשקל?

כאשר מבצעים ניתוח לקיצור קיבה מכל סוג, משנים את האנטומיה של מערכת העיכול כך שהמזון לא ייספג היטב במערכת העיכול. עושים זאת בשתי דרכים עיקריות:

  • הקטנת נפח הקיבה – על ידי הקטנת נפח הקיבה, המטופלים לא יצליחו לאכול את כמויות המזון אליהן הם רגילים, הם יאכלו פחות מזון וכך ירדו במשקל.
  • ביצוע מעקפים – על ידי מעקפים שונים, מדלגים על חלקים מהמעי הדק ובכך מונעים את ספיגת המזון. מערכת העיכול פועלת כך שמרכיבי המזון השונים נספגים אל הגוף דרך המעי הדק, אשר אורכו מספר מטרים. כאשר עוקפים חלקים מהמעי הדק, מקצרים בעצם את השטח בו יכול להיספג המזון ובכך מפחיתים את ספיגת המזון לגוף וכמות הקלוריות המגיעה מהמזון יורדת. בדרך זו כמובן קיים סיכון לחסרים תזונתיים שונים, ורוב הרופאים ימליצו למטופלים על נטילת ויטמינים משלימים על בסיס קבוע.

ניתוח טבעת

ניתוח טבעת הוא ניתוח אשר היה פופולארי מאוד בעבר אך כיום נחשב לפחות יעיל, בו מתקינים טבעת אשר מצמצמת את נפח הקיבה. באמצעות הטבעת, הניתנת לשליטה מבחוץ ניתן לקבוע את נפח הקיבה ובכך להקטין אותה, להביא לשובע מוקדם ולגרום לירידה במשקל.

יש לציין שמטופלים רבים לומדים "לרמות" את הטבעת על ידי שתיית שייקים ואכילת גלידות, ולכן לא תמיד מדובר בניתוח מוצלח.

ניתוח שרוול

ניתוח שרוול הוא ניתוח בו חותכים חלק מהקיבה ובכך מקטינים את הנפח שלה, והקיבה הופכת מאיבר בעל נפח גדול ל"שרוול" קטן.

בניתוח זה, משאירים למטופלים נפח קיבה קטן ביותר אשר ימנע מהם לאכול כמויות גדולות של מזון.

ניתוח מעקף קיבה

השיטה האגרסיבית והקיצונית ביותר לבצע ניתוח בריאטרי הוא ניתוח מעקף קיבה, בו מחברים כיס קטן מהקיבה אל הקצה של המעי הדק ובכך עוקפים חלקים משמעותיים מהמעי הדק ומונעים ספיגה.

דרך זו נחשבת לדרך המהירה ביותר לרדת במשקל, ואצל מנותחים רבים הירידה במשקל יכולה להגיע עד 60% ממשקלם. עם זאת, באמצעות המעקף מפסידים שטח רב לספיגת מזון ונוטריינטים חשובים כמו ויטמינים, ויש להקפיד על נטילת תוספים.

דילוג לתוכן