השמנה ובעיות העיכול הנלוות

כחלק מסיבוכי ההשמנה, עלולה להופיע הפרעה בתפקוד מערכת העיכול. השמנה היא תופעה נפוצה מאוד, אשר גורמת לנזקים רבים ומשפיעה כמעט על כל מערכת בגוף.

המשקל העודף גורם לתפקוד לקוי של איברים רבים בגוף, אשר יכול להביא בסופו של דבר לסיבוכים ארוכי טווח.

חלק מהסיבוכים הישירים של ההשמנה הם סיבוכים הקשורים למערכת העיכול, אשר ירידה במשקל יכולה כמובן להקל עליהם ולמנוע אותם.

אבני מרה ומחלות כיס המרה

אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לאבנים בכיס המרה ולמחלות מרה אחרות הוא משקל עודף. אבני מרה הם משקעים קשיחים המופיעים בכיס המרה ובצינורות הקשורים אליו וגורמים לכאב בטן קשה ביותר.

השמנה היא אחד הגורמים המשמעותיים להיווצרות אבני מרה, ואנשים הסובלים מעודף משקל סובלים יותר ממחלות כיס המרה וביניהן אבני מרה ודלקת בכיס המרה.

מחלות אלה קשורות מאוד לכמות השומן בתזונה, ואנשים שמנים המרבים באכילת שומן נוטים לכן לפתח את מחלות כיס המרה.

סיכון למחלות כבד

מחלת כבד שומני שאינה על רקע אלכוהול שכיחה ביותר באנשים הסובלים מעודף משקל. במקרים אלה, הכבד הופך לשומני, מפסיק לתפקד כראוי ויכולים להופיע תסמינים שונים כמו צהבת, הפרעה בקרישה והפרעות נוספות.

הדרך היחידה להתמודד עם המחלה היא ירידה במשקל אשר מסייעת באופן משמעותי להפסקת מחלת הכבד.

סיכון לפתח ריפלוקס

ריפלוקס הוא מצב בו תוכן הקיבה עולה למעלה אל תוך הוושט, הגורם בעיקר להופעת צרבות. בין הוושט לקיבה קיימת רקמת שריר טבעתית הקרויה ספינקטר (או בעברית שוער), אשר תפקידה למנוע את מעבר תוכן הקיבה כלפי מעלה.

אצל אנשים הסובלים מעודף משקל, הספינקטר נחלש, והלחץ התוך בטני עולה, וכתוצאה מופיע ריפלוקס. מלבד ההרגשה הלא נעימה המופיעה לאור הצרבת, ריפלוקס משמעותי יכול גם לגרום לשינויים בוושט ולסיבוכים נוספים.

ברגע שהריפלוקס הופיע, קשה מאוד להביא לתיקון המצב אך אכילת ארוחות קטנות וירידה במשקל יכולים בהחלט לשפר את המצב ואת ההרגשה הכללית.

ממאירות במערכת העיכול

השמנה יכולה לגרום להופעה של מחלות סרטניות מסוגים שונים במערכת העיכול. מחקרים שונים הראו קשר בין משקל גבוה לבין הופעת מחלות ממאירות כמו סרטן המעי הגס, סרטן הוושט, סרטן הכבד וסרטן כיס המרה.

ככל הנראה, מספר גורמים ביולוגיים משפיעים על הופעת המחלות האלה, ובין היתר מדובר בעליה בהפרשת האינסולין אשר יכולה להשפיע כגורם לשגשוג גידולים.

מלבד זאת, שכיחות הריפלוקס הגבוהה באנשים הסובלים מהשמנה מגבירה את הסיכון להופעת סרטן הוושט.

השינויים הפיזיולוגיים הקשורים למערכת העיכול אצל אנשים בעלי עודף משקל

השמנה גורמת לשינויים פיזיולוגיים רבים, המשפיעים על כל מערכות הגוף וביניהן על מערכת העיכול. אנשים הסובלים מהשמנה, נוטים לסבול ממספר השפעות הכוללות:

  • עליה בנפח הקיבה – אנשים הסובלים מהשמנה סובלים גם מעליה משמעותית בנפח הקיבה. לאורך שנים של אכילה מרובה, הקיבה של אנשים עם עודף משקל גדולה יותר, ונדרשת כמות מזון משמעותית יותר על מנת למלא אותה. כתוצאה, מופיע מעגל בו האנשים אוכלים יותר על מנת להיות שבעים, וכתוצאה נפח הקיבה עולה וחוזר חלילה.
  • עליה ברמת הסוכר ושומני הדם – אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר, מופיעה במקרים רבים גם מחלת הסוכרת אשר מתבטאת ברמת סוכר גבוהה בדם. כתוצאה, יכולים להופיע שינויים ארוכי טווח אשר יכולים להשפיע על מערכות הגוף אשר נגרמים מרמת הסוכר ומהשינויים בהפרשת האינסולין. מלבד זאת, העלייה בשומני הדם (כולסטרול וטריגליצרידים), גורמת להשפעה רבה על מערכת העיכול, ובין היתר על כיס המרה והכבד.
  • עליה בלחץ התוך בטני – השומן הלוחץ על הבטן יכול להשפיע על מערכת העיכול ולגרום לעליה בלחץ התוך בטני, אשר עשוי לגרום למצבים רבים כמו ריפלוקס.
דילוג לתוכן