מצב נפשי ואורח חיים

אורח חיים ומצב נפשיאין הרבה פתגמים מדויקים יותר מאשר "נפש בריאה בגוף בריא". בין אם זה מוכח ובין אם לא, המציאות מראה שהמצב הנפשי שלנו הוא פרמטר מרכזי בקביעת הבריאות הגופנית שלנו. אנשים שמצבם הנפשי הוא בכי טוב נוטים להיות בריאים יותר, כשברור לצד זה יש חשיבות לאורח החיים של האדם.

המאמר הנוכחי בא לבחון את הקשר בין המצב הנפשי ואורח החיים לבין עצירות – אחת התלונות הנפוצות בקרב האוכלוסייה בעולם המערבי. כפי שתראו מיד הקשר ביניהם הדוק בהחלט, ומכאן שחשוב לשנות את כל מה שדורש שינוי בחיים שלנו.

מתחים וחרדות

באורח החיים הנוכחי נראה שזה קשה להיות רגועים לאורך זמן: הישראלי הממוצע מוקף בדאגות כמעט מדי יום, נמצא בלחץ תמידי ובעומס שלא תורם למצב הנפשי שלו. מתחים וחרדות עלולים להשפיע לרעה על תפקוד הגוף במובנים רבים, כולל להגדיל את הסבירות שהאדם יסבול מעצירות ומבעיות אחרות הקשורות למערכת העיכול שלו.

הסיבה לכך היא שיש מספר חסר תקדים של נוירונים במערכת העיכול, והם כמובן מושפעים בצורה ישירה מהמוח שלנו. כאשר אדם חש לחצים, עצבים ומתחים הנוירונים האלה יישארו להם במערכת העיכול, יביאו לתנועתיות נמוכה של המעיים ועקב כך גם לעצירות. מן העבר השני של המשוואה, רוגע ונחת דווקא יביאו להתרוקנות של המעיים מנוירונים, ולכן עשויים להשפיע רבות על מערכת העיכול בכלל והמעי בפרט.

בלא מעט מצבים נפשיים אנחנו מטפלים באמצעות תרופות שונות, למשל תרופות להפחתת לחצים או להתמודדות עם חרדות ודכאונות. הבעיה היא שאחת מתופעות הלוואי האפשריות של התרופות האלה היא פגיעה בפעילות מערכת העיכול. מכאן שאמנם התרופות יכולות לסייע עם הבעיה הנפשית (בדרך כלל יידרש שילוב של טיפולים התנהגותיים), אבל מנגד הן מגדילות את הסיכוי של האדם המטופל לסבול מעצירות ומבעיות אחרות.

סיבה נוספת שמדגימה את הקשר בין מתחים נפשיים לבין עצירות קשור להשפעה של המתחים האלה על ההתנהגות שלנו. המתחים עלולים לטשטש את האופן בו הגוף שלנו מנסה לאותת לנו על הרבה מאד דברים, כולל כמובן הצורך לגשת לחדר השירותים על מנת להתפנות.

בהמשך לכך לחצים עלולים להביא לכך שאנחנו נדחה כל דבר שלא קשור לדבר הספציפי שאנחנו צריכים לעשות – חשבו למשל על אנשים שאומרים לעצמם שיגשו לשירותים רק אחרי שיסיימו לבצע מטלה כלשהי בעבודה. התוצאה היא שהצואה עלול להישאר זמן רב מדי במערכת העיכול שלהם, להתקשות ולהביא לאותה עצירות.

פעילות גופנית

פעילות גופנית היא אחת ה"תרופות" הטובות ביותר להרבה מאד מצבים בריאותיים. מי שמקפיד על פעילות גופנית מספקת מקטין את הסיכוי שלו לסבול ממחלות כרוניות אלה או אחרות, יכול להפחית במשקל הגוף שלו וכן הלאה. יש קשר חיובי בין הפעילות הגופנית לבין הקטנת הסיכויים לעצירות, ולא קשה להבין מדוע: פעילות גופנית מביא לכך שכל המערכות בגוף שלנו עובדות בקצב אינטנסיבי יותר, כולל מערכת העיכול והמעיים. התוצאה היא פעילות תקינה של היציאות, שהיא ההיפך המוחלט מעצירות. הפעילות הגופנית גם משפרת את מצב הרוח שלנו ומסייעת להפחית לחצים ומתחים, כך שהיא פועלת עבור הגוף שלנו ביותר ממובן אחד.

הבעיה היא שכיום רבים לא מבצעים פעילות גופנית בתדירות הנדרשת, מה שחושף אותם ללא מעט סיכונים – כולל שיבוש היציאות בגוף שלהם. זו אגב אחת הסיבות לכך שהבעיה נפוצה גם אצל אוכלוסיות אשר מעצם ההגדרה שלהן נוטות להיות פעילות פחות, דוגמת נשים בהריון או אנשים מבוגרים. במקרים שלהם העצירות לא תיגרם לרוב רק בגלל אורח החיים הפאסיבי, אבל אין ספק לכך שהוא לא תורם למצב.
URL=/">

דילוג לתוכן