למה לספורטאים יש בעיות במערכת העיכול?

התכווצויות בטן, בחילות וצרבות – כשבעיות מערכת העיכול משפיעות על ספורטאים, הביצועים שלהם נפגעים. מאמר זה מפרט את בעיות מערכת העיכול הנפוצות בקרב ספורטאים, והשיטות לטיפול ומניעה.

נכון להיום, הגורמים לתסמיני מערכת העיכול בקרב ספורטאים, אינם מובנים לחלוטין. קשה לחקור את התסמינים, היות ולעתים קרובות קשה לדמות אותם בתנאי מעבדה. יחד עם זאת, מדענים ערכו מספר מחקרי מעבדה ומחקרי שדה, ומצאו מתאים בין התסמינים מהם סובלים ספורטאים, לבין הצריכה התזונתית שלהם, וגורמים אחרים.

ממחקרים אלו זוהו מספר גורמים אפשריים המתחלקים לשלוש קטגוריות: גורמים פיזיולוגיים; מכאניים; ותזונתיים.

גורמים פיזיולוגיים

גורמים פיזיולוגיים לתסמיני מערכת העיכול בקרב ספורטאים כוללים ירידה בזרימת הדם וחרדה מוגברת, במיוחד לפני תחרויות ספורט. במהלך פעילות גופנית, זרימת הדם מועברת באופן מועדף לשרירים, ועשויה להתרחש הפחתה של עד שמונים אחוזים בזרימת הדם למעיים.

מצב זה כולל אספקת דם נמוכה העלולה לפגוע בתפקוד המעיים בדרגות שונות, ולהתרחשות תסמינים נפוצים של מערכת העיכול, כגון התכווצויות בטן. במקרים חמורים, הליקויים בזרימת הדם למעיים עלולים לגרום אף לפציעת המעי הגס.

גם לחרדה אותה חווים ספורטאים לפני תחרויות יש השפעה על הפרשת הורמונים, אשר עלולה להשפיע על תנועת המעיים, וכתוצאה מכך מתרחשים תסמיני מערכת העיכול המשפיעים על הפרשת צואה.

גורמים מכאניים

הגורמים המכאניים לבעיות במערכת העיכול בקרב ספורטאים קשורים לתנוחות אותם מבצעים הספורטאים במהלך הפעילות. דימום במערכת העיכול נפוץ בקרב רצים. מצב זה מתרחש כתוצאה מתנועות מכאניות חוזרות ונשנות של ריצה, הפוגעות בדפנות המעיים.

טלטול חוזר ונשנה זה של הבטן במהלך הריצה, תורם אף הוא לתסמיני מערכת העיכול, כגון גזים, שלשולים ודחיפות בפעולת מעיים. מחקרים שונים העריכו את אומדני שכיחות הדם הסמוי בצואה בקרב ספורטאים העוסקים בפעילויות ריצה, בשיעורים הנעים בין 8-85% בעיקר בגלל מגוון נרחב של מרחקי ריצה במרוצים.

ככל שמרחק הריצה גדול יותר, כך גדלה שכיחות הבעיות בתפקוד מערכת העיכול. מחקר אחד דיווח על שלשולים מדממים בשיעורים של 16% בקרב רצים.

הטראומה המכאנית הנגרמת כתוצאה מהלקויים בתפקוד המעיים בשל הפעולות החוזרות ונשנות של הריצה, בשילוב עם זרימת דם מופחתת למעיים, הם הגורמים לדימום. נוכחות תנועות מעיים מדממות לאחר פעילות סיבולת, מגבירה את האפשרות להתרחשות סיבוכים בריאותיים חמורים נוספים.

בעיות מערכת העיכול בקרב רוכבי אופניים

רוכבי אופניים עלולים לסבול מבעיות במערכת העיכול העליונה כתוצאה מיציבה לקויה של תנוחת הרכיבה, והגברת הלחץ המופעל על הבטן. "בליעת" אוויר כתוצאה מנשימה מוגברת, ושתיית כמויות גבוהות של מים, עלולים לגרום למצוקה קלה עד בינונית של מערכת העיכול.

כדי למנוע בעיות במערכת העיכול, יש לשנות את תנוחת הרכיבה, ולשבת בתנוחה זקופה יותר. אם ניתן, מומלץ להקפיד על הפסקות קצרות במהלך הרכיבה, ולהימנע מאכילה ושתייה עד שהתסמינים שוככים.

כשהגב זקוף, מופחת הלחץ המופעל על שרירי הבטן. יש לוודא שמושב האופניים מותאם לגובה, שכן מושב גבוה או נמוך מדי פוגע ביציבה ומגביר את המתח המופעל על הבטן, מה שגורם לתסמיני ריפלוקס.

טיפול בבעיות מערכת העיכול בקרב רצים

כדי להגביר את זרימת הדם למעיים, יש להאט את קצב הריצה, עד שקצב הלב מגיע לרמת תפקוד נוחה.

תזונאי ספורט ממליצים על שתיית שפע מים למניעת בעיות מערכת העיכול, כדי לחדש את רמות הלחות בגוף.

יש להימנע מארוחות שומניות ביום שלפני אימון משמעותי, היות ושומן מתעכל לאט יותר בהשוואה לחלבונים. בנוסף, מזונות המכילים לקטוז, סורביטול וקפאין, משפיעים על בעיות במערכת העיכול. יש להימנע מרכיבים תזונתיים אלו במשך ארבע שעות לפחות לפני הריצה.

 גורמים תזונתיים

ספורטאים שאינם מקפידים על תזונה בריאה, עלולים לסבול מתסמינים חמורים של מערכת העיכול. סיבים, שומן, חלבון, ופרוקטוז, קשורים בסיכון גבוה לפתח תסמיני מערכת העיכול. התייבשות, כתוצאה מצריכת נוזלים שאינה מספקת, עלולה אף היא להחמיר את התסמינים.

מחקר בבלגיה הצביע על קשר בין תזונה לקויה של ספורטאים לבין בעיות במערכת העיכול, במהלך חצי טריאתלון. בעיות במערכת העיכול נמצאו בסיכון גבוה יותר להתרחשות עם אכילת סיבים, שומן, חלבון ופחמימות מרוכזות במהלך הטריאתלון.

משקאות ספורט המכילים כמויות גבוהות של אלקטרוליטים, פחמימות, כימיקלים וסוכרים, נמצאו כאחראים משמעותיים על חלק מהתסמינים.

דילוג לתוכן