שילוב טיפולי חדש כנגד סרטן לבלב

סרטן לבלב הוא מחלה ממארת אכזרית. הרוב הגדול של החולים במחלה נפטרים , והטיפול הקיים היום רחוק מאוד מלהשביע רצון. למרות מחקר מתקדם שנערך כל העת, סרטן לבלב ממשיך להיות אחד מגורמי התמותה הממאירים הנפוצים בעולם – הוא הסיבה הרביעית לתמותה מסרטן בעולם המערבי היום (הגרום המוביל: סרטן ריאה).  כאשר המחלה מתגלה בשלב מוקדם, יש יתרון לטיפול כירורגי להסרת הגידול.

 

כאשר המחלה מתקדמת, לא ניתן להסיר אותה בניתוח, ואפשרויות הטיפול היחידות כוללות טיפולים תרופתיים ולעיתים גם הקרנות. בגלל מיעוט סימפטומים יחסי בשלב מוקדם של סרטן לבלב, ולאור היעדר בדיקת סקר אמינה, מרבית המחלות מתגלות בשלב מתקדם – גרורתי או מפושט מקומי. לכן – קיים צורך קריטי במתן של טיפולים תרופתיים מתקדמים, ובגילוי של טיפולים כאלו לחולי סרטן לבלב.

גמצטביין

גמצטביין היא תרופה כימותרפית שהפכה להיות טיפול הבחירה המועדף בסרטן לבלב, בעקבות מאמרים שפורסמו לפני כחמש עשרה שנה, והראו תוצאות טובות, באופן יחסי, בשימוש בתרופה זו. גם בטיפול בחולים עם גמצטביין, שיעור הריפוי (או ההישרדות לחמש שנים) נמוך מאוד, והתרופה רק משפרת את תוחלת החים של החולים, ולא מרפאת את מחלתם.

למרות היעילות של התרופה במחקרים מוקדמים, מחקרים מתקדמים, בפאזה שלישית, לא הצליחו להשיג את אותם שיעורי הצלחה שנצפו קודם לכן. מחקרים בפאזה שלישית מתבצעים בקרב אוכלוסייה גדולה של חולים, לרוב תוך שיתופי פעולה בין מרכזים גדולים ברחבי העולם – והם מהווים את ה"מילה האחרונה" בדבר יעילות של שימוש בתרופה אונקולוגית.

פקליטקסל ונאב – פקליטקסל

פקליטקסל היא כימותרפיה נוספת שהראתה יעילות בטיפול בסרטן לבלב. צורה מיוחדת של כימותרפיה זו, בה היא ניתנת כאשר היא קשורה לחלבון אלבומין, נקראית נאב-פקליטקסל (Nab- paclitaxel , Arabxane). מחקרים מוקדמים במודלים של בעלי חיים ובניסויים קליניים ראשונים הראו שיתכן ושילוב של תרופה זו עם גמצטביין יוכל לשפר את הטיפול הקיים היום בסרטן לבלב. עד כה טרם בוצעו ניסויים בקנה מידה גדול בשילוב זה, והמסקנות הראשונית לא היו מספקות בשביל להכריז על הצלחה של כיון טיפולי זה.

שילוב טיפול תרופתי חדש כנגד סרטן לבלב

מחקר חדש שפורסם באחרונה ניסה לבחון את הטיפול המשולב עם גמצטביין ונאב-פקליטקסל לסרטן לבלב, בקנה מידה גדול ועם מספר רב של חולים, במסגרת מחקר בפאזה שלישית. המחקר פורסם בכתב העת הרפואי היוקרתי the new England journal of medicine.

במחקר שפורסם השתתפו כ – 860 חולים, שחולקו באופן רנדומלי לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה טיפול שגרתי בגמצטביין, ואילו הקבוצה השנייה קיבלה את הטיפול המשולב – גמצטביין עם נאב-פקליטקסל. הקבוצה הראשונה קיבלה בנוסף לגמצטביין כדור פלסבו (אינבו) כדי להשוות ככל האפשר את תנאי המחקר הקליני.

תוצאות המחקר הראו יעילות מסויימת לטיפול המשולב, ועדיפות שלו על פני הטיפול הסטנדרטי. הטיפול המשולב הראה עליונות ביחס לאורח החיים של החולים (הארכה של ההישרדות בכחודשיים, במדידה חיצונית), עליונות ביחס לעיכוב גידלתו של הגידול, ושיפור בשיעור החולים שזכו לחיות מעל שנה מאבחנת המחלה. תוצאות אלו מצביעות על כך שייתכן וטיפול זה עדיף, ויהפוך לטיפול הבחירה בחולי סרטן לבלב בלתי נתיח. תופעות הלוואי של הטיפול כללו ירידה במספר הנויטרופילים בדם (תאי דם לבנים שתפקידם להלחם בזיוהמים חריפים), זיהומים בעקבות ירידה במספר הנויטרופילים, ופגיעה בתחושה עצבית – נוירופתיה פריפרית.

אז מה בעתיד?

נראה שבעתיד הקרוב ממש יחליף הטיפול המשולב את הטיפול בגמצטביין בלבד כטיפול המועדף בחולים עם סרטן לבלב. אין זה סוף פסוק במחקר אודות המחלה והטיפול בה. תוצאות הטיפול עדיין רחוקות מאוד מלהשביע רצון, ואנו רחוקים מאוד מריפוי של המחלה. עם זאת, כל צעד קטן משפר את איכות חייהם של המטופלים, ומוסיף להם חודשי חיים יקרים.

דילוג לתוכן