Site icon המרכז למחלות דרכי העיכול

אילו בעיות עיכול נפוצות בהריון?

בעיות עיכול בהריון

קשיי עיכול במהלך הריון, הידועים גם כהפרעות עיכול נגרמים בחלקם על ידי שינויים הורמונליים ובשלבים מאוחרים יותר של ההריון, על ידי צמיחת הרחם ולחץ המופעל על הקיבה.

שמונה מתוך עשר נשים חוות בעיות עיכול במהלך ההריון. הסימפטומים הנפוצים כוללים תחושה של שובע, בחילה וגיהוקים. התסמינים מופיעים בדרך כלל לאחר אכילת מזון.

בעיות עיכול אף עשויות לשלב תחושת צרבת במהלך ההריון. צרבת מאופיינת בכאב חזק, הנגרם על ידי חומצת קיבה העוברת מהקיבה אל הוושט (צינור המוביל מזון מהפה אל הקיבה).

קיימות דרכים להקלת תחושת חוסר הנוחות והצרבת המשלבים שינויים בתזונה ובאורח החיים כמו גם שימוש בתרופות מתאימות.

מהם התסמינים?

התסמין העיקרי המייחד את התופעה הוא הופעת כאב או תחושת אי נוחות באזור החזה או הבטן. הכאב מופיע לאחר פעולת האכילה או השתייה, אולם לעיתים עלול להופיע עיכוב בין אכילת הארוחה לבין הופעת בעיית עיכול.

ההיתקלות בקשיי עיכול עשויה להופיע בכל שלב במהלך ההריון, כאשר הסימפטומים עשויים להיות תכופים יותר וחמורים יותר לאחר השבוע ה-27.

בדומה לכאבים, בעיות עיכול עשויות לגרום לצרבת, תחושת אי נוחות וכבדות, גיהוקים, נפיחות, בחילות והקאות.

הגורמים לבעיות העיכול בהריון

התסמינים של בעיות העיכול כוללים בין היתר צרבת. צרבת נגרמת על ידי חומצת הקיבה שנועדה לעיכול חלקיקי המזון, אשר באה במגע עם רירית הקיבה. רירית הקיבה משמשת כשכבת ציפוי ומטרתה להגן על הקיבה מפני החומצה המשתחררת, כאשר יש בעיות עיכול שונות חומצת הקיבה מפרקת את הרירית, דבר המעורר גירוי ומוביל להופעת תסמינים של קלקול קיבה ובעיות עיכול.

במהלך ההריון, קיים סיכוי מוגבר להופעת בעיות עיכול בעקבות השינויים ההורמונליים החלים בגוף, צמיחת הרחם שמפעילה לחץ על הבטן. בהמשך, סוגר דמוי טבעת הממוקם באזור הוושט התחתון, נרפה ומאפשר לחומצת הקיבה לדלוף חזרה למעלה.

קיים סיכוי מוגבר לחוות קשיי עיכול במקרים בהם האישה חוותה קשיי עיכול בעבר ובשלבי הריון מתקדמים.

טיפול בהפרעות עיכול וצרבת

במקרים מסויימים שינויים בתזונה ובאורח החיים עשויים לשמש ככלי טיפול יעיל, במיוחד במקרים בהם התסמינים מתונים. במקרים חמורים יותר, שימוש בתרופות עשוי להקל על התסמינים.

קיימות מספר תרופות עיכול, הבטוחות לשימוש במהלך ההריון, עם זאת יש להיוועץ עם איש מקצוע לפני נטילת כל תרופה במהלך ההריון.

נוגדי חומצה- היא תרופה המספקת הקלה מיידית בקשיי עיכול. היא פועלת על ידי נטרול הסביבה החומצית בקיבה, דבר המונע את גירוי רירית מערכת העיכול.

אלג'ינט– חלק מנוגדי החומצה משלבים סוג אחר של תרופה המכונה אלג'ינט. שילוב זה עוזר בטיפול קשיי עיכול הנגרם כתוצאה משחרור חומצה. ריפלוקס חומצה מתרחש כאשר דליפות חומצת קיבה לתוך הוושט מגרה את ציפוי ההגנה. אלג'ינט פועלת על ידי יצירת מחסום על פני שטח הדופן הפנימי של הקיבה. המחסום שומר את החומצה בקיבה ומונע מחדירתה לוושט. נוגדי חומצה עשויים למנוע את ספיגת הברזל במערכת העיכול, על כן לא מומלץ להשתמש בתוסף ברזל באותה העת עם השימוש בנוגדי חומצה. מומלץ לנטול את התרופות בפרקי זמן שונים כדי לא לפגום ביעילותם.

תרופות נוספות

שתי תרופות נוספות בטוחות לשימוש במהלך ההריון, ראניטידין ואומפרזול. תרופות אלה מקלות על בעיות העיכול הנפוצות בשל העובדה שהן מדכאות חומצה.

טיפול נוסף בבעיות עיכול

הפסקת עישון- עישון במהלך ההריון עשוי לגרום לבעיות עיכול ולהזיק לבריאות האישה כמו גם בריאות העובר. במהלך העישון, הכימיקלים הנשאפים תורמים לבעיות עיכול וגורמים לטבעת הממוקמת באזור הוושט התחתון להיחלש. דבר זה גורם לדליפת חומצת הקיבה ביתר קלות.

הפסקת צריכת אלכוהול– צריכת אלכוהול במהלך ההריון פוגעת ביעילות הקיבה ועלולה לגרום להתפתחות מומים אצל העובר.

צריכת מזון מוגברת מהלך הריון– מגבירה סיכוי לבעיות עיכול. חשוב לאכול מגוון רחב של מאכלים בכל יום כדי לשמור על איזון.

Exit mobile version